Вече с едно билетче ще пътуваме в 2 рейса

Все още не е ясно за колко време ще важи безплатното прекачване

49 минути отнема в момента пътуването от крайната спирка в кв. "Владислав Варненчик" до спирка "Почивка" с градския транспорт. Това установиха днес журналисти, кметът на града Иван Портних, ръководителят на проекта Биляна Якова и ръководствата на "Градски Транспорт" и общинско дружество ТАСРУТ. Понякога в час пик маршрутът може да отнеме и час.

"Експериментът" да се проследи най-натовареният за градския транспорт маршрут преди реконструкцията му показа, че забавянията по трасето идват основно от чакане по светофари и от по-ниската скорост, която поддържат водачите, за да пазят новите автобуси по неремонтираните варненски булеварди. Забавяне има и при престрояването на автобусите от джобовете на спирките в лентата за движение.

Очаква се след реконструкцията на шест варненски булеварда по т.нар. BRT коридор и въвеждането на системата МГОТ, осигуряваща предимство на автобусите на кръстовищата, времето по същия маршрут - от най-западната до най-северната точка на града, да се намали до 40 мин. По BRT-коридора ще пътуват 26 автобуса на интервал от 3 мин. в пиков час, а в останалото време на 4 – 7 минути. Позицията на спирките по бързия маршрут трябва да осигури лесно прехвърляне на пътници от една на друга линия. Общият им брой за коридора е 60 за двете посоки. Средното разстояние между тях е 500 метра. Проектът предвижда и изграждане на система за звукова сигнализация. Автобусите ще се движат от 5 сутринта до 23 часа.

Най-голямото предимство за гражданите от приключването на проекта за "Интегриран градски транспорт" е това, че те ще могат да пътуват с един билет по 2 линии, докато стигнат крайната точка. Ще бъде въведена нова безкондукторна билетна система. Билетът няма да е за конкретна линия, а за определен интервал от време. Така ще се избегне дублирането на линии и ще може да се следи пътникопотока. Кондукторките, които в момента таксуват в автобусите, няма да бъдат съкращавани. Те ще поемат функциите на контрольори след въвеждане на системата. Все още се уточнява за какъв период от време – 1 или 2 часа, ще важи закупеното билетче. Това обясни кметът Иван Портних и уточни, че е поел ангажимент към варненци цената на билетите да не се повишава.

Допълнителни удобства ще донесе и новата транспортна схема на града, която ще осигури нови линии до труднодостъпни в момента места – като МБАЛ "Св. Марина", ще направи маршрутите и спирките по-удобни за гражданите и ще намали нуждата от прекачвания.

Пътуването днес започна от обръщача в кв. "Владиславово" със силен автоматичен сигнал до шофьора, който той ще получава от автоматизираната система за управление на градския транспорт всеки път, когато трябва да тръгне по маршрута. На екрана в началото на автобусния салон пътниците можеха да видят коя е следващата спирка, карта на маршрута, както и разписание на автобусите. Същата информация те получават и от гласово съобщение.

Електронна информация за разписанието ще има изложена на 150 спирки в града. Звуков сигнал ще известява незрящите пътници кой номер автобус се приближава към спирката. Всички спирки по BRT коридора ще бъдат изградени отново, за да отговаря височината им на рампите на новите автобуси и за да могат майки с колички и инвалиди лесно да се качват на градския транспорт.

По време на пътуването кметът Иван Портних и зам.-кметът Христо Иванов подробно обясниха, какви промени ще има по шестте булеварда. Все още в проекта присъстват 2 варианта за маршрут на скоростния коридор, но по общо мнение на специалистите, по-удобен е този, минаващ от терминала в кв. "Владислав Варненчик" по бул. "Константин и Фружин" - "Трети март" - "Януш Хунияди" - "Владислав Варненчик" - "Мария Луиза" - "Осми приморски полк" - "Васил Левски" - ул. "Василаки Пападопулу" до терминал "Бриз".

Бул. "Януш Хунияди" ще бъде разширен с нови ленти, а по "Мария Луиза" ще бъдат увеличени съществуващите. От кв. "Владиславово" ще започва и най-дългата велоалея във Варна, която ще се движи по бул. "Владислав Варненчик". Успоредно ще има и друга – по "Сливница".