Кризата в Крим удари и транспортния бизнес

С 500 евро струва повече пътя до Русия, заради заобикалянето на Украйна

Украйна издигна бариера пред стоките ни за Русия. След проблемите в Крим затрудненията на транспорта при износа за и от Русия са стандартните - заобикаляме Украйна, което ни струва оскъпяване между 300 и 500 евро на курс. Това коментира за "Стандарт" Георги Минчев, зам.-председател на Националното сдружение на българските спедитори. Отделно се пресмята загубата на време, което също е пари заради удължения срок на доставка, допълни Минчев.

За да заобиколят Украйна, българските камиони сега преминават през Румъния, Унгария, Словакия, Полша и Беларус. Това удължава пътя за Русия с около 700 км. Някои от тировете преминават дори през Сърбия, което удължава още разстоянието, но за сметка на това се движат по-дълго по магистрали и пристигат малко по-бързо.

Най-голям е проблемът при превоза на стоки с контейнери. Тях возим до Солун, откъдето контейнеровозите ги вземат и заобикалят през Егейско и Средиземно море, Атлантика, Северно и Балтийско море и през портовете на Литва или Латвия. Това удължава срока на доставка на контейнерите конкретно до Москва от една на две седмици, обясни Минчев.

Сред най-потърпевшите от заобикалянето на Украйна са родните винари. Останахме без печалба, която и без това си беше малка, но сега транспортът ни я изяжда цялата, коментираха собственици на едни от най-големите винарски изби, изнасящи за Русия.

Вече е имало случаи на посегателства върху камиони, натоварени с вина, на пропускателния пункт Унгени на румънско-украинската граница. Затова винарите спряха превозите през Украйна.
В още по-тежко положение се оказаха българските машиностроители. Причината е, че техните клиенти се намират основно в източната част на европейска Русия - между река Волга и Урал. И вместо да цепят направо през Украйна, те също заобикалят през Полша.

Нито машиностроителите, нито винарите могат да ползват фериботната линия Варна - Кавказ, която е претоварена с доставките на жп цистерни с пропан-бутан, обясни Минчев. Затова създаването на нови директни връзки по море за Русия трябва да е основен приоритет на транспортните министерства на двете държави, категоричен е зам.-шефът на НСБС.