Бюджетните пари за частните училища ще повишат качеството на образованието в България

Тези, които са против идеята, искат да скрият и да запазят недъзите на държавното образование

категоричен е Димитър Попов - създател на първата във Варна Частна езикова гимназия с изучаване на английски, немски, френски, руски език "Джордж Байрон"

В разговора участва и директорката на гимназията - Анушка Аспарухова

- Защо държавата трябва да финансира и частните средни училища в България?
Попов: Първо, всички родители са данъкоплатци, дали децата им са в държавно или в частно училище - те и в двата случая плащат данъци на държавата. Разликата е, че родителите, чиито деца са в държавни училища, ползват бонуси, за това че са плащали данъци, а тези, които са ги изпратил в частно - не. Това е дискриминация. Една държава в ЕС няма право да дискриминира своите граждани.

- Дали можем да говорим за дискриминация, когато всеки сам избира частно или държавно училище, безплатно или платено образование?
Попов: Да, човек има право на избор. След като законът е позволил да ги има тези училища, значи всеки има право да избира частно или държавно средно образование за децата си. Кажете ми, защо в здравеопазването парите следват пациента? Сега говорим за същото. Новият закон не регламентира финансирането на частните училища. Той регламентира принципа "парите следват ученика". И този принцип важи почти навсякъде по света. По този начин най-голяма полза имат учениците. Защото имат право на избор. Правото на избор е една от най-важните форми на свобода. Родителите също имат това право, защото те също участват в този избор. Трето, печели държавата, защото се получава естествена конкуренция в областта на образованието. И съгласно всички икономически теории, конкуренцията поражда качество. Следователно печелят всички. Остават тези, които се противопоставят на заложената в законопроекта идея. Това са хората, които се страхуват от конкуренция, страхуват се от това да не останат училищата им без ученици. Държавните училища, които предлагат стабилно образование, които са сигурни в своето качество на подготовка, те не се противопоставят, те се радват, защото в условията на реална конкуренция ще станат ясни истински качествените училища.

- Нека да обясним: парите, които ще следват децата дори и в частните училища, ще намалят таксите, плащани от родителите. Тези пари няма да са допълнителна печалба за вас...
Попов: Да, така е. Не става дума за печалба, а за доброто на учениците. Ние много често сме имали случаи, в които родители не са доволни от държавното образование, но не могат да си позволят да плащат такса в частно училище. Сега вече и те ще имат възможност да изберат най-доброто място за своето дете. На това се противопоставят хората, които се страхуват от конкуренцията.

- Но ви обвиняват, че при вас незаслужено се пишат високи оценки...
Попов: Нека погледнем на това така: има частни училища и частни училища, както има държавни и държавни. Но след оценките в училище нашите ученици се оценяват и навън,
най-често в чужди университети.

- Преди това те се явяват и на матури, които са с национално оценяване...
Аспарухова: Винаги, когато частното образование попадне във фокуса на общественото внимание тези спекулации излизат на преден план. Това са твърдения на хора, което очевидно не познават добре системата и реда за оценяване на учениците. Частните образователни институции носят същата отговорност за обучението и възпитанието на учениците каквито имат и държавните и общински училища. Ако приемем това, че частното училище е благотворителна институция, която "подарява" оценки, рано или късно оценяването на учениците излиза извън рамките на самото училище. Учениците биват оценявани от други хора, на друго място, на друго ниво. Първо, разбира се, те се явяват на ДЗИ. Резултатите на ЧЕГ "Джордж Байрон" през последните 4-5 години са между 4.50 до 5 по различните предмети (при среден успех за Варна по БЕЛ между 4.09 и 4.22 за последните 5 години, и около 4,30 по предметите за втора матура). Нещо повече: когато сравним оценките от матурите с оценките, които тези ученици са получили в училище, разликата е в стотни. Следователно техните знания са били оценявани реално през годините.

Имали сме, разбира се, и отлични оценки, Миналата година най-високата оценка по биология във Варна беше на наше дете - 5.95. Освен това нашите ученици в 11 и 12 клас се явяват на сертификатни изпити по чужди езици. Ние нямаме връзка с тези изпити. Учениците се явяват на IELTS, на TOEFL, и получават резултати дори по-високи от необходимите за кандидатстване в чужди университети. Имаме студент в Оксфорд, във Виена - с пълна стипендия в Американския университет там, наш възпитаник е студентът в Манчестър, който беше награден от варненския кмет за постижения в учебната работа и като изявен спортист, защото направи отбора на университета си и на Манчестър национален шампион по водна топка. Тази година имаме студент в Американския университет в Благоевград, 4-ма в Шотландия. На практика няма континент, на който да не сме изпращали студенти. Няма място, където да са отишли и да не са се справили. Да се твърди, че подаряваме оценки въобще не отговаря на тези факти. Ние дори не провеждаме матури при нас. Нашите ученици се разпределят в други училища за държавните зрелостни изпити, а оценяването, както е известно, е на национално ниво. Без основание се твърди, че частните училища са благотворителни институции за завършване на средно образование. По този начин се неглижират постиженията и на учителите и на учениците.

- Обвиняват ви и, че при Вас се влиза лесно, без конкурс, срещу платената такса.
Аспарухова: Това е вярно и не съвсем. Учениците се приемат с удостоверение за успешно завършен 7 клас и резултатите от изпитите по БЕЛ и математика след 7 клас. Обучението е по учебни планове, които не се различават от плановете на другите езикови училища и стандартите, заложени в тези планове трябва да бъдат покрити независимо дали ученикът е завършил държавно или частно училище. Нашите ученици завършват при същите условия каквито са те и за техните връстници от държавните и общински училища и с придобитите знания и умения са конкурентноспособни. С други думи приемането е лесно, но обучението и завършването е в еднаква степен трудно.

- Но основната теза на противниците на новия закон е, че парите в образование в бюджета са прекалено малко, за да се дават и на частните училища.
Попов: Логиката е ясна. Всеки родител иска най-доброто за детето си. Ако при нас нещата не са наред, родителите няма да си дават децата тук, ще предпочетат елитните държавни училища и парите ще отидат там. Ето я логиката. Защо се страхуват тогава? Но децата, които са при нас, са тук и без финансирането на държавата. Парите, които им се полагат, няма да отидат в държавно училище, защото децата не са там. Значи те не са ощетени от тази промяна. И се оказваме в ситуацията, когато Вуте казва, аз не искам на мен да ми е добре, а на съседа да му е зле.