Пациент с код "червено" при доктора до минута

Животът

16-12-2015, 07:43

Снимка:

Varnautre.bg/архив

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Решават спешен случай ли сме с 550 въпроса

Най-тежките пациенти, постъпили в спешно отделение, трябва да бъдат приети в лекарски кабинет до една минута. Това предвижда проект на новия стандарт за "Спешна помощ", който се очаква да бъде окончателно приет до края на годината. Според документа всеки пациент, постъпил в спешно отделение, трябва да бъде триажиран до петата минута от постъпването му. С три кода - червен, жълт и зелен, пък се определя тежестта на състоянието.

Така при първия тип пациенти, определени с червен код, е необходима незабавна намеса и те трябва да бъдат приети лекарски кабинет до една минута. Вторият тип пациенти с код "жълто”, които отново са спешни, но не в животозастрашаващо състояние, трябва да бъдат обслужени от спешен лекар до 30 минути. При третия тип пациенти с код зелен, които могат да чакат, обслужването трябва да бъде до 120 минути.

Както "Монитор" вече писа, медицински триаж се извършва и при обаждането до 112. Всички пострадали с опасност за живота ще бъдат определяни с код "червено", както и деца и бременни. При тях линейката ще трябва да стига до тях за не повече от 8 минути. При пациентите с код жълто, които отново са спешни, но не в толкова тежко състояние, лекарският екип трябва да пристигне до 20 минути. С код зелено пък са пациентите в по-стабилно състояние. При тях е предвидено линейката да се забави в рамките на два часа.

Стандартът определя и конкретни условия, на които трябва да отговарят спешните отделения, като са предвидени критерии и за приемните и чакалните според броя на преминалите болни през годината. Те трябва да отговарят на определена квадратура и да разполагат с основна апаратура за оказване на първа помощ.

Новите правила предвиждат диспечерите, които приемат спешни повиквания, да работят по таблици от общо над 550 въпроса, за да преценят какво е състоянието на нуждаещия се от бърза помощ, поясни зам.-министърът на здравеопазването д-р Ваньо Шарков. Той увери, че спешният пациент ще става ясен на служителя от 112 още от отговора на третия-четвъртия въпрос. Щом гражданинът отговори утвърдително на тях, веднага ще бъде подаван сигнал към съответния спешен център
за изпращане на линейка.

Единственото, което създава проблеми и в останалите държави, в които е въведен триажът, е зеленият пациент - този, който не е с толкова спешно състояние, диагностицирането и лечението му могат да бъдат отложени за по-дълъг период, до 120 минути, каза д-р Шарков. "Трябва да си дадем ясна сметка и като пациенти, когато виждаме, че някой се бори за нечий живот, да изчака колегите да си свършат работата", допълни той. Заместник-здравният министър обяви, че служителите от единния телефон ще бъдат обучени в рамките на три месеца да преценяват какво е състоянието на пациента.