Бюджет 2016 – рекордни разходи за строителство, риск от санкции по европрограмите

Парите

03-12-2015, 07:47

Снимка:

© Pixabay

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Приемането на закона обтегна отношенията между партньорите във властта

През 2016 г. държавата ще харчи рекордни суми за строителство. Държавните органи и общините ще разполагат с 6 млрд. лв. за строителство и придобиване на активи, като това е приоритет номер 1 в бюджета. След като кабинетът не успя да ограничи заплатите през 2015 г., догодина сметката за възнаграждения в публичния сектор ще набъбне с нови 271 млн. лв. Пред бюджета през 2016 г. стоят два основни риска - стрес тест на банките и финансови санкции по старите оперативни програми.

Това предвижда одобрената от парламента рамка на приходите и разходите на държавата, социалноосигурителните фондове и общините през 2016 г. Депутатите започнаха текстовете след 19.30 ч. във вторник, като прекратиха дискусията по рамката едва 35 минути след началото й. Така в дебатите по общите приходи и разходи, от които зависят бюджетите на всички министерства, успяха да се включат едва 5 народни представители. Гласуването по текстовете продължи през целия вчерашен ден. Приемането на бюджет 2016 обтегна отношенията между партньорите във властта, като АБВ обяви, че обмисля оттегляне на подкрепата си за кабинета заради липсата на чуваемост.

През 2016 г. приходите по консолидирания бюджет ще достигнат 33 млрд. лв. - с 1.4 млрд. лв. повече спрямо актуализирания бюджет за 2015 г. Ръстът при данъчноосигурителните постъпления възлиза на 1.3 млрд. лв., като най-голям принос имат приходите от косвени данъци. Те ще са с 506 млн. повече, като увеличението при акцизите е 181 млн. лв., а при ДДС - 320 млн. лв. Само малка част от това увеличение идва от повишена събираемост. Близо 290 млн. лв. от ръста при косвените данъци се дължи на вдигане на отделни ставки, като акцизите при цигарите и енергията.

Постъпленията от преките данъци ще нараснат с 230 млн. лв., като от корпоративен данък се очакват 1.734 млрд. лв., със 111 млн. повече от т.г. От подоходния данък в бюджета ще влязат 2.83 млрд. лв., ръстът е 115 млн. лв. Голямо увеличение от 862 млн. лв. има при неданъчните приходи, като тук се чакат 600 млн. лв. от концесията на летище София.

Срещу тези приходи държавата планира да изхарчи 34.8 млрд. лв. Това ниво е едва с 292 млн. повече спрямо бюджет 2015, но след актуализацията му. След като т.г. кабинетът се провали с ограничаването на разходите за заплати, за догодина при тях е заложен ръст от 271 млн. лв. Така за възнаграждения публичният сектор догодина ще изхарчи 4.69 млрд. лв. (без осигуровките). При социалноосигурителните плащания има ръст от 522 млн. лв.

Голямата разлика при разходите е, че държавата ще компенсира по-ниските постъпления от ЕС след изтичането на стария програмен период при еврофондовете и по-бавното начало на новия. Така за капиталови разходи по държавния бюджет за 2016 г. се залага рекордно високо ниво - 2.5 млрд. лв. Това представлява ръст от 1.7 млрд. лв. спрямо 2015 г. Министерствата и общините ще харчат за строителство и придобиване на активи 6.1 млрд. лв. - колкото се очаква да са разходите и тази година покрай приключването на периода. За сравнение през 2014 г., когато нямаше струпване на плащания по линия на еврофондовете, капиталовите разходи бяха 4.5 млрд. лв. Това е най-големият приоритет в бюджета, като останалите завишения по отделни пера бледнеят на този фон.

Дебатите по най-важната част - общите приходи и разходи, бяха процедурно осуетени от ГЕРБ. Дискусията бе прекратена 35 минути след началото й въпреки наличието на дълъг списък от желаещи да се изкажат. Единственият коментар бе на Румен Гечев (БСП), според когото правителството отново си залага съзнателно занижени постъпления, които да отчита като преизпълнени. "Не може при икономически растеж от 2.1% да предлагате този нисък ръст на приходите. От тези числа не се вижда амбиция за повишаване на събираемостта", коментира Гечев.

Не се състоя дебат и по рязкото увеличение на капиталовите разходи, които не са разпределени за точно посочени дейности. Без нито един представител на ГЕРБ да се изкаже по същество, залата отхвърли и всички останали предложения за промени. Както "Сега" писа, водещата бюджетна комисия одобри единствено завишаването на разходите за персонал по бюджетите на няколко органа за сметка на по-малките текущи разходи.

ДИСТАНЦИЯ

Подкрепа в залата не успяха да получат предложения, внесени от почти всички политически партии извън ГЕРБ, като искането за вдигане на бюджета на БАН и на ДАНС. Отказът на залата да подкрепи предложенията провокира АБВ да даде брифинг, на който обяви, че ще обмисли оттегляне на подкрепата за правителството. АБВ не са доволни от отказа на мнозинството да подкрепи исканията им за повече пари за социални програми и наука. Някои партньори са по партньори от други и получават коледни подаръци, коментираха от партията. От АБВ си дават едномесечен срок да решат какво ще правят. Още вчера намерението им бе иронизирано от Патриотичния фронт. "Представете си АБВ като магистралка, която си търси клиент", коментира Валери Симеонов.

ЗА КАКВО ЩЕ СЕ ХАРЧИ

Под натиск от опозицията в понеделник зам.-министърът на финансите Кирил Ананиев даде устна разбивка за част от капиталовите разходи. 600 млн. лв. от концесията на летище София ще отидат за плащане на дълговете на БДЖ. 200 млн. лв. от постъпления от винетки ще се вложат в ремонти на пътища. 200 млн. лв. ще има и за МО - по програмите за закупуване на кораби и нови изтребители. 100 млн. лв. ще се харчат по програмата за безплатно саниране. 122 млн. лв. ще са постъпленията от квоти на парникови емисии, които се харчат по специален инвестиционен план. Други 480 млн. лв. ще отидат за плащане на стари проекти от еврофондовете (221 млн. лв. за приключване на проекти по ОПОС), авансово финансиране на проекти от новия програмен период и други по-дребни разходи. Финансовият министър Горанов призна, че в рамките на тези 480 млн. ще се покриват и наддоговорени проекти. По линия на еврофондовете може да има и отказ за възстановяване на средства, което ще се отрази в намаление на приходите.