Пасажери, яхти и... блокове на пристанището

Мисия Варна

26-11-2015, 22:20

Снимка:

Варнаутре.бг

Автор:

Росица Пенкова

Всичко от Автора

Холандски идеен проект за 1 млн. лева беше представен днес

Жилищен квартал да има върху част от терена на сегашното пристанище Варна изток предлагат холандски екпсерти, наети да изготвят идеен проект на зоната след бъдещото преместването на порта. Това стана ясно днес по време на обществено обсъждане, организирано от Българската морска камара. Пасажерски терминал, който да приема кораби с дължина до 294 м, предвижда още проектът. Морската гара е предвидена в два варианта - малка, само за транзитни круизни кораби, и в по-голяма сграда, която да съчетава и възможността за развитие на конгресен туризъм. Освен яхтеното пристанище тук ще има и големи свободни зони за разходка. Ще бъде оформена и алея със занаятчийски работилници и сувенирни магазини. Съществуващите сгради се запазват, но в тях ще има заведения и офиси. "Екипът от Холандия е проектирал подобни зони навсякъде по света. Това е само идеен проект, тяхното виждане за зоната на пристанището", обясни генералният директор на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” Ангел Забуртов. Идейният проект е част от общата поръчка за планиране на ново варненско пристанище под "Максуда", което беше основната тема на обсъждането днес. Цената на въпросното "виждане", обаче, е близо 1 млн. лева, научи varnautre.bg. Общо 15 млн. лева задели правителството на Пламен Орешарски за проектиране на новото варненско пристанище. По-късно сумата беше намалена 8,7 млн. лева без ДДС. Проектирането е разделено на 5 етапа, като за първия - идейните проекти са заделени 2,5 мл. лева. 1 от тях е за холандската визия.

Главният архитект на Варна Виктор Бузев, който беше гост на обсъждането, припомни, че общината планира за зоната на старото пристанище да бъде обявен голям международен конкурс. "С конкурса за нова сграда на библиотеката Варна вече влезе в световните бюлетини като място, в което се провеждат международни архитектурни конкурси и това ни гарантира голям интерес към бъдещото задание за пристанището", каза той. В действителност с едва 40 000 лева награден фонд общината успя да привлече 365 проекта в конкурса за библиотеката.

Арх. Бузев поиска да знае и как проектантите на новия интермодален терминал под "Максуда", представени на обсъждането от българските партньори на спечелилия обществената поръчка консорциум "Енергопроект - Роял Хасконинг", са съчетали проекта с множеството градоустройствени изисквания в района на "Максуда" и как ще предпазят града и пътните му артерии от досегашните опашки от камиони със зърно. Той припомни, че в ОУП на Варна е предвиден втори Аспарухов мост, както и 3-класен път между релсите и брега на езерото, за който общината има готов технически проект. Бузев попита и как новият терминал ще се свързва с ул. "Девня" и дали за това ще се използва детелината на кръстовището с ул."Атанас Москов", за която също вече има технически проект. Той поикса да знае и каква е сервитутната зона на новия кей за зърно, тъй като бъдещият терминал се намира в града. Проектантите увериха, че всички тези градоустройствени изисквания ще бъдат спазени, но отказаха да съобщят подробности под предлог, че идеите им все още не са одобрени от възложителите - ДП "Пристанищна инфраструктура", Министерството на транспорта и Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Морските специалисти отново повдигнаха въпроса за мястото на терминала и поискаха да знаят кой и кога реши той да бъде в града, а не на Варна Запад. Въпросът остана неизяснен след като участниците в обсъжданто не приеха обяснението на Забуртов, че разширението на Варна Запад отпаднало като алтернатива заради "дългото транзитно време и мъглата". Вместо това от думите на Забуртов стана ясно, че проектът се прави без да има ясен инвеститор за реализацията му, която бившият министър на транспорта Данаил Папазов беше изчислил на 105 млн. лева, макар по-рано споменаваната сума да достигаше и 300 млн. лева. Проектът, който трябва да е готов през юни догодина, се прави, за да улесни евентуалният бъдещ инвеститор и да му спести поне 5 г. за различни процедури и разрешително за строеж. За да бъде по-лесно осигурено финансирането, проектантите са предвидили възможност всеки от терминалите за различни товари да бъде отдаван на концесия поотделно.