Държавен екофонд дава 1 милион лева за 100 електромобила за чиновници

Новините

26-11-2015, 08:14

Снимка:

mypr.bg

Автор:

VarnaUtre.bg

Всичко от Автора

Цената на нова кола, която може да се ползва само в града, е между 55 и 70 хил. лв.

Това е зарядна станция за електроколи на паркинг на крайпътно заведение в Швейцария. Засега само можем да мечтаем да видим нещо подобно и у нас. В България зарядните станции са около 30, главно в големите градове.

Програма за стимулиране на администрацията да подменя автопарка с покупката на нови електромобили обяви вчера министърът на околната среда и водите Ивелина Василева. Според нея ще бъдат заделени 1 млн. лева от Националния доверителен екофонд, в който се събират средства от търговете за емисиите на парникови газове. Мярката е насочена към намаляване на замърсяването на въздуха, заради което Европейската комисия съди България.

"Един милион лева ще бъдат отделени за изпълнение на първата пилотна демонстрационна програма за стимулиране на използването на екологични превозни средства", заяви министър Василева. От тези средства ще могат да се възползват общински и държавни институции, които подменят или разширяват своя автомобилен парк. Ще се предоставят по 10 хил. лева на субсидия за покупката на електроавтомобили или хибридни превозни средства. На практика обявената сума стига за 100 коли. "Надявам се така да бъде даден пример и на гражданите, защото все още е малък броят на електромобилите, които се използват, а те не замърсяват въздуха", обясни екоминистърът пред бТВ.Дали тази идея ще заработи е спорно. В цялата страна досега са изградени едва около 30 станции за зареждане. С масово предлаганите в момента модели например не може да се изминават големи разстояния. В зависимост от модела и капацитета на батерията те покриват между 70 и 140 километра. Така че автомобил на ток засега ще може да се ползва от чиновниците по-скоро в града, а не за междуградски превози. "Между 55 хил. и 70 хил. лева е цената на масов модел електромобил от последно поколение", каза вчера пред в. "Сега" Камен Василев от управата на Българската асоциация "Електрически превозни средства". Според него, въпреки че на пръв поглед подобна акция на държавата може да изглежда екзотично на фона на необходимите средства за много други недофинансирани дейности, тя е необходима. Фактът, че електромобилите не замърсяват въздуха, е само едно от предимствата. Макар първоначалната инвестиция за покупка на такова возило да е по-голяма, разходите за ползването и поддръжката са много по-малки от тези при обичайните автомобили. Например около 100 км се изминават за 2-3 лева при зареждане на батерията по нощната тарифа на тока. Не е задължително зареждането да става на определено място като бензиностанцията, това става и в контакта в гаража, обясни още Василев.У нас в момента се движат около 500 електромобила и 1031 хибридни коли. От асоциацията обясниха, че администрациите нямат никакъв интерес да обявяват обществени поръчки за коли на ток или т.нар. зелени обществени поръчки. Случаите се броят на пръсти - по данни на Агенцията за обществени поръчки през 2014 г. са регистрирани едва пет. От тези поръчки са открити две, една е възложена, другите две са прекратени. Първата и единствена засега обществена поръчка за чисти коли е на Техническият университет - Габрово за доставка на електронни модули за безконтактен заряд на електромобили.Според Василев държавата може да предвиди още стимули. През тази година досега са купени около 20 нови електроавтомобила. Затова пък вече се появяват изгодни оферти за употребявани возила на ток от първото поколение, произведени преди няколко години. На цена между 10 хил. и 20 хил. евро може да се купи електромобил на 4 години с до 15 хил. километра пробег.
СТАРА ИДЕЯ
Идеята държавата да стимулира покупката на електромобилите не е от вчера. Още през 2011 г. тогавашният икономически министър от първото правителство на Бойко Борисов - Трайчо Трайков, "качи" служителите на МВР на такива коли, за да насърчат "устойчиво градско развитие". Тогава, за да стимулира "зеленото мислене" ведомството, заедно с експерти от екоминистерството, направи списък с предложения за насърчаване на използването на новите возила. Една от идеите беше намаляване на таксата при регистрация на колите, както и преференциални условия по ДДС. Тези коли паркират безплатно в платените зони на София и още няколко от големите градове и не плащат местен данък.