Пореден удар на ало измамниците – този път прибраха 30 хил. лева

Потърпевши са пет жени на възраст от 68 до 82 години

Дни след като трима варненски пенсионери изгоряха с близо 26 хил. лева заради телефонни измами, още пет баби се разделиха със солидни средства. Общата сума, която те са предали на непознати, е близо 30 хил. лева.

Три от пенсионерките са били измамени по схемата за пострадал близък, който се нуждае от операция или лечение. В резултат 82-годишна жена е предала 4000 лева, 72-годишна жена – 9 550 лева и 68-годишна жена – 4 140 лева.

В друг от случаите 74-годишна варненка е била подведена от лице, представило се за полицай, че се работи по задържане на група измамници, и ако бъде потърсена от такива, е необходимо да им предаде определена сума пари, за да могат да ги задържат. Така пенсионерката сложила 7000 лева в торба, която хвърлила през терасата на непознат.

69-годишна пенсионерка пък е изгоряла с 4 450 лева, след като лице, представило се за неин близък, й поискало пари, за да бъде освободена ценна пратка от Германия. Образиувани са досъдебни производства, материалите по които са докладвани на Районната прокуратура.

Заради зачестилите случаи на телефонни измами от Областната дирекция на МВР разпространиха препоръки с цел превенция на престъпните деяния:

Телефонните измами са особен вид измама, който засяга освен материално и емоционално потърпевшите. Схемите, засягащи емоционални връзки и целящи емоционални реакции, са известни, но често пъти забравяни в момент на афект.
ОДМВР – Варна напомня, че:

- Потърпевшите са на такава възраст, че не могат да вникнат в случващото им се по телефона. За това, всички техни близки трябва да ги информират периодично, като постоянно да им напомнят да не се доверяват на лица от телефонни позвънявания, а да прекъснат връзката изключвайки телефона от розетката;

- Когато се получи телефонно обаждане, което гласи, че: близък е пострадал или болен и се нуждае от лечение; имаме да получаваме колет със скъпи вещи от чужбина или друг подобен сценарий, телефонът незабавно трябва да бъде затворен и да не се правят опити за набиране веднага, защото е възможно линията да е все още заета от измамниците. Опитайте позвъняване на близките си през мобилен телефон, а ако не разполагате с такъв, потърсете съсед.

- В никакъв случай гражданите не трябва да назовават имената и личните си данни, на когото и да било по телефона, да не споменават адреса си или свои близки;

- При всички случаи, когато гражданин е станал жертва на телефонна измама трябва незабавно да се обърне към най близкото РПУ. Това важи особено и за неуспешните опити за измами.

- На възрастните хора трябва да бъде обяснено, че по телефона не биха могли да пострадат, ако затворят слушалката или в директният разговор с измамникът изрекат, че това е измамна схема, за която са чували по телевизията. Това обстоятелство ще накара мошеникът да се откаже и да позвъни на друг "абонат";

- След това да позвънят на вратата на близък съсед и от неговият телефон да се опита да позвъни близък роднина или приятел, който да вземе инициативата в свои ръце;

- Важно е да не се забравя, че не трябва да се доверяваме лесно на хора, представящи се за полицейски служители, куриери или други длъжностни лица, особено по телефона. Всички те имат специфични белези и служебни карти, по които могат да бъдат разпознати и/или проверени.

Припомняме, че най-често използваните сценарии за въвеждане в заблуда са установени като: "Спешна операция или лечение"; мним куриер, носещ пратка от чужбина; представител на ЕК убеждаващ възрастни хора, че ще получат увеличение на пенсията си. А в последните дни сценарий гласи, че "полицейски служители организират операция срещу измамници" и потърпевшите биват призовавани да дадат сума пари, за да бъдат заловени извършителите.

ОДМВР – Варна съветва да обърнем внимание на своите възрастни близки, да не пропускаме да ги предупредим за възможността да станат жертва на измамници по телефона, да им обясняваме спокойно как да реагират и да действат. Нека периодично напомняме за съществуването на тази опасност и не забравяме да уверим близките си, че са в безопасност при разговорите по телефона и е по-добре да затворят и да прекъснат разговора, отколкото да изслушат дори лъжовната информация. Важно е да ги убедим, че преди да дадат каквато и да било сума пари трябва да се свържат задължително с Вас или с друг член на семейството.