Одитори във всички ведомства и общини с бюджет над 10 млн. лева

Парите

23-09-2015, 07:35

Снимка:

© Pixabay

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Обект на непрекъснат контрол ще бъде спазването на правилата при обществени поръчки

Одитни комитети с 3 до 7 членове, които да следят за всички рискове при управление на пари от бюджета и еврофондовете, предвиждат промени в закона за вътрешния одит, внесени в парламента. Те са разработени от експертите на финансовия министър Владислав Горанов и са одобрен от МС.

Спецзвената за вътрешен контрол ще са задължителни за президентството, парламент, МС, всички министерства, НОИ, НЗОК, фонд "Земеделие". Трябва да ги има и в общини и ведомства с бюджет над 10 млн.лв., и в търговски дружества с над 50% държавно участие и оборот над 10 млн.лв., включително и в лечебните заведения, предвижда проектът. Новите звена ще са подчинени пряко на ръководителите на съответната институция, ведомство, община или търговско дружество.

Минимум половината от експертите, които ще работят в тях, трябва да не са на щат в съответната институция, а за тяхното уволнение ще се иска изрично съгласие на финансовия министър.

Одитните комитети ще анализират всички специфични рискове при управлението на финансовите ресурси в съответната институция, ще осъществяват непрекъснат контрол за това дали разходите се извършват по правилата. Те ще са задължени да правят предложения за промени, които да повишат ефективното използване на бюджетите и евросредствата и за елиминиране на рисовете от злоупотреби. Поправките в закона дават право на комитетите да проверяват по специален ред и лица извън организацията, която контролират, ако са получатели на средства от нея. Експертите в тях ще работят и с класифицирана информация при спазване на определени правила за достъп. Ако преценят, те могат да препоръчат рискови дейности или такива, които изискват специална квалификация, да се възлагат на външни за организацията организации или лица.

Обект на непрекъснат контрол от тях ще бъде спазването на правилата при обществени поръчки, ограничаване на неефективните разходи, опазване интересите на държавата при участие в смесени дружества чрез апорт на собственост или финансови средства, както и ефективното управление на свободните пари.