Българинът пие по 144 халби бира на година

Животът

17-07-2015, 07:14

Снимка:

Pixabay

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

От догодина на бутилките ще се изписват калориите

144 халби бира на година (0,5 литра) или общо 72 литра пие българинът. Това означава, че консумацията е намаляла с 4 халби или с 2 литра през последната година, отчете вчера Съюзът на пивоварите в България. Има спад на продажбите в заведенията ("студен пазар", или ХоРеКа сектора) за сметка на покупките от търговската мрежа. В момента 20% от оборота на бирата е в заведения, а 80% - в квартални магазини и хипермаркети. Отливът от пивото през миналата година идва главно заради дъждовната пролет и лято. Очакванията за тази година са пазарът да си възвърне изгубените позиции.

"Единствено в средиземноморските държави "студеният пазар" се разраства и достига дял от 50-60% от пазара на бира заради културата за хранене навън", коментира Ивана Радомирова, председател на Съюза на пивоварите в България. Тя бе категорична, че като цяло в Европа тенденцията е за свиване на продажбите през заведения.

Общо на българския пазар са продадени 5 230 000 хектолитра бира през м.г., което е близо 5% по-малко от предходната година. Родната бира държи първенство сред българите, въпреки ежегодно нарастващия внос от ЕС и трети пазари. 91% от консумираното пиво идва от наши пивоварни, а вносът е 466 000 хектолитра.

От т.г. на пазара са пуснати 6 нови марки родна бира – "Ариана радлер" "Лимон", "Бъз" и "Мента", "Загорка ретро", "Kamenitza Свежо", "Kamenitza Fresh Бъз&Лимон", Staropramen Granat, Corona Extra.

За първи път от 15 години от Съюза отчитат спад на продажбите на пиво в пластмасови бутилки през 2014 г., макар че делът им в общия обем от продажбите остава най-висок - 59%. Продажбите на кенове с бира формират 13% от пазара, докато дяловете на пивото в стъклени бутилки и на наливната бира се запазват без промяна - съответно 23% и 5%. Друга новост е, че от догодина българските пивовари ще започнат да посочват доброволно на бутилките си калориите в пивото, както и наличието на мазнини и сол.

Въпреки спада в продажбите, през м. г. пивоварната индустрия е направила капиталови вложения за 73 млн. лева. За периода 2010-2014 г. инвестициите в бранша достигат 293 млн. лева. Пряко заетите в индустрията са около 2500-2600 души, индиректно заетите в доставките са 9 хил. души, от които около 3400 души са в селското стопанство, над 14 хил. души са заети в ХоРеКа сектора, а около 2900 - в продажбите през магазините.