Всеки четвърти търси заем до 25 000 лв.

Половината потребители теглят кредит в родна валута

Всеки четвърти, решил да вземе ипотека, предпочита тя да е до 25 000 лв. Това сочи проучване на сайта "Моите пари". Неползващите към момента жилищен кредит пренасочват желанията си към по-малки кредити. 28% от потребителите търсят заем от 25 000 до 50 000 лв. Други 25 на сто от анкетираните са заявили намерение кредитът им да е в границите 50 000 - 75 000 лв. Финансиране над 90% е желанието на една четвърт от бъдещите кредитоискатели.

Видна е и ориентация към по-краткосрочни заеми. 27% от планиращите да вземат ипотека предпочитат да я изплащат от 5 до 10 години. Всеки пети иска да се издължава между 10 и 15 години. Търсещите кредит са готови да отделят между 200 и 500 лв. месечно за погасяването му. Преобладава групата на тези, които могат да си позволят месечна вноска в размер от 300 до 400 лв. (22%).

Проучването сочи още, че половината от неползващите ипотечен кредит биха предпочели фиксирана лихва за целия срок на кредита. Същият дял от анкеритарите хора, търсещи жилищен заем са убедени, че няма да имат проблеми с изплащането. Всеки пети обаче очаква временни затруднения, с които ще се справи. 49% от вече ползващите ипотечен кредит са го взели в левове, 46 на сто - в евро, и 5% в швейцарски франкове. Една четвърт от потребителите имат заем, покриващ 70-80% от стойността на купения имот.

Резултатите от проучването сочат още, че 40% от имащите вече ипотека си мислят, че лихвата по кредита им е фиксирана за целия срок на договора. В сравнение с миналагодишната анкета на сайта със 7 на сто до 39% намаляват потребителите, незнаещи как е формирана тяхната лихва. 41% от анкетираните смятат лихвата по кредита си за висока, като в сравнение с миналата година делът им се е увеличил с 13 на сто.

20% от участвалите в проучването посочват, че водещо при изборa им на оферта е била лихвата. За 18 на сто от хората обаче по-важен критерий е колко е годишният процент на разход (ГПР). При неползвалите още ипотека този показател е най-важен за 30% от анкетираните.