Прием на дете с увреждания вкара в конфликт двама школски директори

Животът

07-06-2015, 16:01

Снимка:

save-darina.org

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Още по Темата:

Продължава рок фестът в подкрепа на Тимшел

Руското не разполага с архитектурна среда за деца с увреждания, но родителите й настоявали момиченцето да учи там

Конфликт между двама директори на варненски училища назря заради прием на дете с увреждания. До него се стигна след като директорката на основно училище "Йордан Йовков" Стефка Костадинова поиска от своя колега Светлан Илиев, който е начело на СОУПЧЕ "Александър Пушкин", внучката й да бъде приета там. Руското обаче не разполага с материална база, необходима за обезпечаването на деца със специални образователни потребности. Малката Тимшел Костадинова не отговаря и на критериите за прием в школото, защото не живее в района. Така се стига до отказ за прием. 

Четирите критерия за прием на първокласници през учебната 2015/2016 г. на СОУПЧЕ "Александър Пушкин" във Варна са: деца, които са посещавали подготвителните групи в учебното заведение; деца, които имат брат или сестра в училището; адресна регистрация; деца със специални образователни потребности и с адресна регистрация в района на училището. На сайта на школото е записано, че в училището не е изградена достъпна архитектурна среда за деца с увреждания. 

Тимшел е родена с най-тежката форма на спина бифида, която води и до други тежки здравословни проблеми. "Детето има двигателни затруднения, но няма умствени дефицити", разказва майката на Тимшел Славея Костадинова пред БНР (чуйте разказа на майката тук). Тимшел има социален асистент, осигурен от общината. Костадинова обяснява, че преди да стигнат до Руското са кандидатствали и в други училища. "В някои от тях материалната база не беше подходяща, а в други – ръководството директно ни каза, че тяхното училище не е подходящо за дете с увреждане", разказва майката пред националното радио. 

В крайна сметка родителите решили, че искат Тимшел да учи в Руското. По думите на майката, когато отишли да кандидатстват там, са били уведомени, че ръководството не би си позволило да дискриминира друго дете, което живее в близост до училището, заради Тимшел.

Семейство Костадинови живее зад Окръжна болница и адресът не се води в района на учебното заведение.  Въпреки това родителите настояли, момиченцето да бъде прието, а след отказа се обърнали към медиите. 

"При мен дойде бабата на детето, с пълномощно от родителите, за да ме попита защо внучката й не е приета. Тя е колега - директор е на училище Йордан Йовков". Обясних й, че нямаме архитектурна среда, необходима за деца с увреждания. Не разполагаме нито с рампа, нито с асансьор, нито с парапети. Нямаме и отделно сервизно помещение, което да е пригодено за деца с двигателни увреждания. Също детето и не отговаря на критериите за прием", разказа пред Varnautre.bg директорът на Руското училище Светлан Илиев. 

"Най-близкото училище за детето е "Стефан Каражда". Освен че е най-удачният избор заради адресната регистрация в него има ресурсни учители, които имат капацитет да се справят с деца със специални образователни потребности, разполага и с необходимата база, а освен това работи по европейска програма за деца със специални потребности. Не разбирам защо родителите не искат да я запишат там, а настояват да са в Руското училище", посочи още Илиев. 

"В нашето училище преди документите на Тимшел, са постъпили и други молби на деца с увреждания, които не живеят в района. Как да приемем едно дете, което не отговаря на критериите, а другите да върнем. Няма как да прием и всичките, защото тогава ще бъдат ощетени първокласниците от квартала. Само за тази година, съм поискал разрешение от РИО за увеличен прием с 20 бройки, защото децата от района щяха да останат извън училището", коментира директорът. Тази година Руското е приело 121 първокласници. "Повече нямам как да се увеличи приема, защото и паралелките стават много големи", допълни той. 

Според мълвата след отказа за прием на Тимшел в Руското, родителите и баба й са подали жалба по случая в парламентарната комисия по образование.