По-малко храна - повече цигари и ракия

Парите

18-05-2015, 09:06

Снимка:

© Pixabay

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Потреблението на ракия се е увеличило с 300 грама за една година и вече достига 2,4 литра на човек

Средностатическият българин не е голям любител на здравословното хранене. Това не е заключение на някой известен диетолог, а извод, който се налага от данните на националната статистика за потреблението в страната. През 2014 г. въпреки минималното поевтиняване на храните сме купували по-малко плодове и зеленчуци, риба, мляко, сирене, яйца в сравнение с 2013 г. За сметка на това по-често в хладилника сме изстудявали бира и ракия. Купували сме и повече цигари, независимо че цената на алкохола и тютюневите изделия през миналата година се повиши.

Все пак в потребителските навици има проблясъци на стремеж към по-здравословно хранене. Например продължаваме да ограничаваме яденето на хляб и тестени изделия. През 2014 г. всеки е изял средно по 93 кг, или с близо 5 кг по-малко от предходната година. Данните на НСИ показват, че това е трайна тенденция в хранителните ни навици. В сравнение с 1999 г., откогато са най-старите данни, ядем с 47 кг по-малко хляб на година. В тон със съветите на диетолозите сме ограничили употребата на сланина, мас, сол и захар. Почти не се купуват и прочутите в миналото консерви с месо.

През миналата година всеки е изял средно по 32,5 кг месо. Това е с 300 грама повече спрямо 2013 г. Най-често на масата сме слагали свинско и пилешко. За сметка на това сме купували по-рядко риба. Основната причина е по-високата й цена. Присъствието на агнешкото в пазарската кошница е повече от символично. За цялата минала година на човек в домакинство се пада по едва 1 кг, колкото и през 2013 г. Основната причина е, че в масовия случай хората купуват агнешко само за да уважат празниците Великден и Гергьовден.
Вероятно заради високата цена рядко пазаруваме и луканки и суджуци. През 2014 на човек се падат по 3,9 кг трайни колбаси, което прави по около 10 грама на ден. Потреблението на по-евтините малотрайни салами е двойно по-голямо. През миналата година сме купували по-малко прясно и кисело мляко. Намалили сме и консумацията на сирене, яйца и олио.

По-рядко сме слагали на трапезата плодове. Изключение правят ябълките. През 2014 г. всеки е изял средно по 12,6 кг от този плод, или с 600 грама повече от предходната година. Купували сме обаче по-малко дини и пъпеши, а грозде почти не сме вкусвали. Ограничили сме и зеленчуците. За миналата година на човек се падат по 20 кг домати, което е с 1,3 кг по-малко в сравнение с 2013 г. При зелето тенденцията е същата. Най-голям спад има в потреблението на картофи. През 2014 г. на човек се падат по 28,5 кг - с над 2 кг по-малко спрямо предходната година.

Изпушените цигари и чашките алкохол обаче са се увеличили. Според данните на НСИ през миналата година средностатистическият българин е изпушил 603 цигари и е изпил почти 20 литра бира. Консумацията на ракия се е увеличила до 2,4 литра на човек, или с 300 грама повече от 2013 г.

ПОТРЕБЛЕНИЕТО В ЧИСЛА (средно на човек)
Продукт 2013 г. 2014 г.
Хляб 93 кг 97,8 кг
Месо 32,5 кг 32,2 кг
Прясно мляко 18,8 кг 20,1 кг
Кисело мляко 26,9 кг 28,1 кг
Сирене 12,1 кг 12,7 кг
Яйца 140 броя 143 броя
Ябълки 12,6 кг 12 кг
Грозде 1,8 кг 3,2 кг
Домати 20 кг 21,3 кг
Картофи 28,5 кг 30,8 кг
Бира 19,9 л 18,9 л
Вино 5,5 л 5,5 л
Ракия 2,4 л 2,1 л
Цигари 603 бр. 596 бр.

Жените купуват по-евтини обувки

Пазарът на дрехи и обувки се е съживил през 2014 г. И мъже, и жени са заделяли повече пари за обновяване на гардероба си и са купували повече връхни дрехи, обувки, панталони, ризи, рокли, показват данните на НСИ. През 2014 г. 100 домакинства са купили средно 22 мъжки палта и якета за средно около 60 лв. Година по-рано купените дрехи са били с 8 по-малко. Подобен ръст има и при покупките на мъжки панталони. На 100 домакинства се падат 65 нови панталона - с 10 повече, отколкото през 2013 г.

Мъжете обаче продължават да дишат праха на дамите. Когато става въпрос за купуването на блузи и ризи, жените пазаруват 5 пъти повече. Това далеч не означава, че са разточителни в покупките си. В масовия случай дамите харчат до 17 лв. за един артикул.

Статистиката потвърждава страстта на жените към купуването на обувки, но показва още, че дамите харчат с 4 лв. по-малко за един чифт от мъжете. През 2014 г. на 100 домакинства се падат по 166 дамски чифта кожени обувки със средна цена 38 лв. При мъжете бройката е 106 със средна цена 42 лв. За разлика от обувките официални дрехи се купуват само в краен случай. Пазарът на костюмите крета по дъното и при мъжете, и при жените. През 2014 г. на 100 домакинства се падат едва по 4,8 дамски и 2,1 мъжки костюма.

100 домакинства купуват 4,2 телевизора

След огромния срив през последните години продажбите на телевизори са се възстановили. Данните на НСИ показват, че през миналата година на 100 домакинства се падат 4,2 приемника със средна цена около 500 лв. за брой. Статистиката не е отчитала толкова интензивни продажни от 2007 г. насам. Възможна причина за ръста е Световното първенство по футбол през миналата година. Търговците отчитат, че големите спортни прояви водят до увеличаване на продажбите.

При покупките на хладилници и бойлери също има минимален ръст. При прахосмукачките и пералните няма съществена промяна. От символичния брой на продажбите обаче става ясно, че традицията бяла и черна техника да се купува само когато старият уред се счупи, продължава да важи с пълна сила.

Съдомиялната все още е екзотика

Съдомиялната машина продължава да е най-рядката птица в кухнята на българските домакинства. Според данните на националната статистика едва 11,7% от семействата в градовете и 4,2 в селата притежават подобен уред за пестене на време и труд. Независимо от все по-дълготрайните жеги у нас климатикът се среща при по-малко от една трета от жилищата в България.

Над 55% от семействата вече имат компютър. Почти всеки от тях има връзка с интернет. У нас семействата без телевизор са около 1%. Рядкост са и домакинствата, които не ползват хладилник, автоматична пералня и мобилен телефон. Малко над 40% ползват стационарен телефон. Делът им намалява всяка година, показват данните на НСИ.