Над половината оборот на веригите от български стоки

Парите

18-02-2015, 07:10

Снимка:

© Pixabay

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Над 25 родни компании продават в чуждите хипермаркети

Повече от половината оборот на търговските вериги се формира от българските стоки. В момента веригите имат у нас пазарен дял от 35-37 на сто, като общият размер на пазара на хранителни стоки е около 10,3 млрд. лева. Това съобщи вчера председателят на Сдружението за модерна търговия Николай Петров. Той уточни, че между 70 и 90 на сто от плащанията се правят към фирми, регистрирани у нас.

С помощта на търговските вериги над 25 български производители успяват да продават в другите страни, където те имат магазини, похвалиха се от сдружението. Оказва се, че нашите фирми изнасят предимно в съседните балкански страни, където вкусовите качества на нашите храни са добре познати. Освен това имаме успешна реализация на продукти в държавите от Централна и Източна Европа.

Български хляб се реализира успешно в Румъния, Гърция и Хърватия през магазините на една от големите немски вериги, работещи у нас. В луксозната линия на същите хипермаркети се предлага българско сирене и биволско кисело мляко. Различните вкусови претенции на хората от различните народи обаче остават сериозна пречка пред успешната реализация. На чуждите пазари например трудно се реализират нашите кисели млека, които се оказват
твърде кисели за вкуса на западняците.

Зад граница успешно под марките на различните вериги или със собствен бранд се продават вино, плодове и зеленчуци и захарни изделия. Варненска фабрика реализира без проблеми над 10 вида бисквити в Чехия и Полша, а български биокраставици достигат до Германия, Швеция, Дания и други страни от общността, похвалиха се производители. Козунаци и халва се пласират в страните от региона. Балканите се оказват най-желаният пазар за нашите компании заради близостта и еднаквите вкусове.

Независимо от добрите резултати сивият сектор е един от най-големите проблеми на търговските вериги, защото нормалните компании трябва да се конкурират с фирми, които са си спестили 20% от ДДС, освен това са скрили други данъци и осигуровки на служителите си. Руското ембарго също си е казало думата и нашите фирми от млечния сектор са получили сериозен удар, като са загубили договори с големи търговски вериги в Москва.