Варненци звънят на тел. 112 да искат рецепти и да си поръчат такси

Повече от половината от постъпилите сигнали са фалшиви

От телефон за спешна помощ, служба "112" се е превърнала в бюро "Справки". Варненци звънят на тел. 112, за да питат за точно време, пътна обстановка, а в по-куриозните случай дори за кулинарни рецепти и за поръчка на такси. Най-често подаваните неверни сигнали са за липса на вода и ток. Данните изнесоха от районния център на служба "112" във Варна, по повод Европейския ден на тел. 112.

5 325 237 са подадените сигнали към през 2014 г. От тях реални са едва 1 396 000. Останалите близо 80% от сигналите са фалшиви. Цифрите са за страната, но са съотносими към варненското звено на тел. 112. Районният център в морската столица е поел 13% от всичките над 5 млн. обаждания.  Варна обслужва и областите Шумен, Добрич и Търговище, уточни началникът на центъра Никола Вълев. 

Фалшивите обаждания са сериозен проблем за тел. 112. "Те отнемат ресурс и пари и в същото време затрудняват обслужването на реалните сигнали и отнемат възможността да се помогне на хора, които наистина са в беда", коментира Виктория Бурлакова, която е оператор на тел. 112 във Варна. Тя припомниха случая за фалшивия сигнал за пожар в Спортното училище. За нелепата шега ученик беше глобен с 1000 лева

Хора с психически заболявания също редовно звънят на спешния телефон. Те много често или си измислят инциденти или силно ги преувеличават. Въпреки това се налага службите като полиция и пожарна да бъдат вдигани на крак, за да се направи проверка. Това е огромна загуба на ресурс, обясниха от Районния център. 

Много често има обаждания и от малки деца, които си играят с телефона и по грешка набират 112. По този повод от службата апелираха, родителите да не оставят отрочетата си безконтролно да боравят с телефонни апарати. 

Половината от реалните сигнали постъпили към тел. 112 през 2014-та са насочени към полицията и Бърза помощ. Много малка част от обажданията - малко над 4%, са прехвърлени към Пожарната и агенциите "Морска администрация" и "Пътна инфраструктура".

Денонощно на територията на цялата страна 60 оператори приемат сигнали на тел. 112. При необходимост, системата позволява да бъдат включени допълнителни администратори, обясниха още от Районния център във Варна.