Кабинетът дава жп гарата във Варна на концесия

Животът

17-12-2014, 09:51

Снимка:

Варнаутре/архив

Автор:

varnautre.bg

Всичко от Автора

Досега беше избран нов стопанин само за пловдивската, но изборът се обжалва

Подготовката за отдаване на концесия на две железопътни гари също е залегнала в управленската програма на правителството. Едната е жп гарата във Варна, за която се очаква да има интерес, съобщава mediapool.bg. Общо три пристанищни терминала, две жп гари и едно летище са в списъка за концесиониране.

По време на първия си мандат през 2011 г. министърът на транспорта Ивайло Московски внесе доклад за отдаване на концесия на части от пет жп гари – София, Пловдив, Варна, Бургас и Подуяне. Мотивът беше с частни средства сградите на гарите да бъдат обновени. Реално обаче само гарата в Пловдив беше отдадена на концесионер, но процедурата се обжалва и в момента се води съдебен спор срещу избрания изпълнител. Междувременно с европейски средства тръгна модернизацията на жп гарите в София и Бургас. Заради изискването от 5-годишна устойчивост на проекта тези гари сега не са включени в програмата.

За сметка на това е предвидено отдаване на концесия на строежа на бъдещия интермодален терминал в Пловдив, който трябва да бъде изграден на гара "Тодор Каблешков". За него в управленската програма на кабинета е заложено да започнат подготвителните действия за предоставяне на концесия.

Първият кабинет на ГЕРБ имаше успех с предоставянето на концесия на пристанищните терминали, част от които бяха взети от фирми, свързани с братя Домусчиеви, с банкера Цветан Василев и с икономическата група "Химипорт".

Сега правителствената програма предвижда три нови пристанища да бъдат отдадени на концесия. Едното е пристанищният терминал Русе-изток, другото е пристанище Зимовник при 491 километър на Дунав край Русе и третият обект е терминалът Видин-център.

И ако към пристанищата и гарите имаше заявен инвеститорски интерес по време на първия мандат на правителството на ГЕРБ, то всички обявени процедури за концесия на летищата в провинцията се провалиха, а до отдаването на аерогарата в София не се стигна, припомня mediapool.bg.

Сега в управленската програма на втория кабинет на Борисов е заложено на концесия да бъде отдадено само гражданското летище в Пловдив, което в момента се ползва основно от нискобюджетни компании.

При предишния мандат нито един инвеститор не прояви интерес към концесията на карго терминала на летището в Пловдив. Въпреки удължаването на сроковете на няколко пъти никой не подаде оферти и процедурата беше прекратена.