Обявяват изпълнителя на BRT коридора до понеделник

До октомври 2015-а приключваме с проекта за интегриран градски транспорт, категоричен е кметът Иван Портних

До края на седмицата или най-късно в понеделник ще бъде обявен избраният изпълнител на високоскоростното автобусно трасе (BRT коридор), което е част от проекта за интегриран градски транспорт на Варна, научи Varnautre.bg. Трасето включва пълна реконструкция на няколко варненски булеварда: "Костантин и Фружин", владиславовската част на "Трети март", "Ян Хунияди", "Мария Луиза", "Осми приморски полк", "Левски" (от кръстовището с "Осми приморски полк" до "Почивка"). Проектирането ще започне веднага след като изтече 10-дневният срок за обжалване (ако няма такова).

"През пролетта и лятото на 2013г. бяхме изпуснали всички срокове по проекта за Интегриран градски транспорт във Варна. В момента изоставането е компенсирано и по някои от компонентите на проекта дори изпреварваме Бургас", заяви пред Дневник преди седмица кметът на Варна Иван Портних. Тогава по време на заседанието на Общинския съвет в града Марина Карапетян (БАСТА) поиска от Портних да уволни ръководителката на проекта Биляна Якова с мотива, че не е представила искания от съветниците отчет за напредъка по него. 

"Става дума за един от най-големите и най-важните проекти за града и подобно поведение е недопустимо, каза Карапетян. Напомням на г-н Портних, че Общински съвет контролира работата на администрацията, а не обратното. За мен това че няма отчет означава само едно - че няма какво да се отчете. Искам оставката на Биляна Якова, а дали кметът ще го направи си е негова работа. Но той също ще носи отговорност, ако проектът се провали", коментира Карапетян. Портних контрира, че с обвиненията в изоставане и липса на информация се преследват по-скоро политически цели. "Ако някой си мисли, че така помага за реализацията на проекта, много се лъже, каза кметът на Варна. Ефектът е точно обратния!".

Марина Карапетян започна политическата си кариера в ГЕРБ, след което заедно с бившия регионален координатор на партията Павел Димитров премина в БАСТА, припомня още Дневник.
Любопитен е фактът, че в първия си мандат като общински съветник от групата на ГЕРБ Карапетян влезе едва през май 2013 г. Тогава тя зае мястото на Портних, който бе избран за народен представител в проведените тогава извънредни избори за Народно събрание. По-късно той стана и кмет на Варна.

През март т.г. друг член на БАСТА Марио Шиваров заяви: "Всички заедно - аз, Марина Карапетян и Павел Димитров напускаме БАСТА - Варна. За нас тримата е сигурно, че се присъеднияваме към "България без цензура" (преименувана по-късно на "Български демократичен център").

По-късно се оказа, че в партията на Николай Бареков е влязъл само Димитров. Така в момента в Общинския съвет във Варна Карапетян формално продължава да представлява БАСТА, но все по-често позициите, които заема, съвпадат с тези на "Български демократичен център".

"До края на ноември т.г. трябва да са избрани всички изпълнители по отделните компоненти на проекта. Надяваме се да няма обжалвания. Веднага след това ще започне проектирането на високоскоростното автобусно трасе, доставката и монтажът на електронната билетна система и тази за известяване в реално време за движението на автобусите. Няма как проектът да не бъде завършен до края на октомври 2015 г. До тогава всичко ще е готово, разплатено и отчетено", обяснява за Дневник Портних.

От пресслужбата на общинската администрация във Варна пък информират, че вече има одобрение от Управляващия орган по проекта за удължаване на срока за изпълнението му до края на октомври следващата година. За да стане възможно това обаче било нужно формалното становище на Европейската комисия, което щяло да бъде получено в близките седмици.

Първоначалният краен срок за приключването на работата по проекта беше 9 юли следващата година, но заради първоначалното забавяне спазването му вече е невъзможно.

Договорът за изграждане на система за интегриран градски транспорт във Варна бе подписан от администрацията на бившия кмет Кирил Йорданов през 2012 г., но реалната работа по него започна едва в следата на 2013 г. заради забавена процедура по избор на изпълнител за изработка на тръжната документация.

Проектът включва изграждане на автоматизирани системи за продажба на билети и карти, за осигуряване на предимство на масовия градски транспорт на кръстовищата и за информация на пътниците в реално време. В плановете влиза още изграждане на център за управление на масовия градски транспорт, на 15 км. скоростно автобусно трасе – BRT коридор (от англ. Bus Rapid Transit), на 16 км. велоалеи и съоръжения за наем и паркиране на велосипеди, подобрения на 3 крайни спирки, на базата на "Градски транспорт" ЕАД и регулиране на височината на рампите за качване и слизане от автобусите.

Общият бюджета за интегриран градски транспорт във Варна е 114 млн. лв. Близо 100 млн. от тях са безвъзмездната финансова помощ, която трябва да бъде получено от Европейския фонд за регионално развитие. До момента от тях реално са усвоени 30 млн. лв. - Варна вече се сдоби със 70 нови автобуса „Соларис”. Избранa e и фирма за разпространяване на информация за проекта, както и одитор.