Предизборна Шехеризиада

Без цензура

05-10-2014, 00:13

Автор:

Росица Пенкова

Всичко от Автора

Скучна кампания ли? Не и он-лайн!

Кой каза, че предизборната кампания тази есен беше вяла и скучна. Не, тя просто беше на друго място. Плакати, концерти, телевизионни участия бяха сведени до минимум. В социалните мрежи обаче и форумите се разигра истинска предизбирна вакханалия.

Родните политици отдавна мечтаеха и те като Обама да печелят с кампания във Фейсбук. Повечето обаче се сещаха да си направят профил в социалните мрежи, личен блог, туитър едва след като се окажеха в някоя листа. На тези избори битката в социалните мрежи излезе извън нелепо-официозните профили на политиците, не се ограничи с битките на троловете, а заложи на мащабни, планирани с месеци маркетингови ходове.

Няколко странни сайта зарибяваха читатели през последните няколко месеца във Фейсбук. Кърваво заглавие, невероятен екшън, станал "преди минути" караха хората да цъкат върху линка и да търсят "новината". За да я прочетат обаче, те трябва да споделят прочетеното на стената си. "Новина", разбира се няма - кървавото убийство се оказва миналогодишно, екшънът през девет планини в десета, но вирусът е разпространен: приятелите са видели кървавото заглавие, кликнали са, после техните приятели и така нататък.

Някъде в средата на септември въпросните сайтове еволюираха. Или просто започнаха да берат плодовете на обвързващия спам. Въоръжени ударно с голяма аудитория те започнаха да симулират "нормални" он-лайн медии и сред копи-пейст новините пробутваха и предизборните небивалици, за които бяха създадени всъщност:

Партия с реални шансове за властта щяла да въвежда данък върху пенсиите. Нищо, че програмата на тази партия я има он -лайн - всеки може да прочете в нея, че категорично няма да се променят никакви данъци. После се почна със слуховете за армията и полицията - пак същата партия щяла да премахва ранното пенсиониране на военни и полицаи, да им намалява заплатите, да им взима привилегиите.

После се почна разцъкването на манипулирано 11-секундно видео, в което лидер на партия нарича Варна село. Само че из нета все още може да се намерят новинарски записи на изказването, от които става ясно, че той не е казал нищо подобно, а фразата е изкуствено сглобена. Но бомбата е хвърлена и недоволните коментари буквално изригват.

Кулминацията дойде с тиражирането на всякакви социологически проучвания, чиято цел беше да убедят избирателите, че поне 8 партии имат шанс да минат 4-процентната бариера. Манипулацията е насочена срещу тези, които не искат да гласуват за някой от основните играчи, но пък и не са навити гласът им да потъне напразно, за политическа сила, която не влиза. Така, убедени от всички тези измислени институти, академии и абривиатури,  че новият им избраник влиза, те все пак ще гласуват за него вместо рационално да търсят "по-малкото зло". За други пък, влизането на 8 партии е равносилно на нови избори след няколко месеца и изобщо няма да си направят труда да избират. А ниската избирателна активност е златна среда за изборните дилъри.

Номерът съвсем не е нов, нито пък измислен на нашите ширини. Приложен е за първи път през 1999 в сибирски град по време на изборите за кмет. В крайна сметка печели най-непознатият и недолюбван кандидат, чиито шансове за победа се оценяват на под 10% в началото на кампанията. В руския вариант тази изборна "техника" се нарича лохотрон (измама), при нас бихме могли да я титуловаме с Костинброд 2.

За финал запазих любимата ми предизборна лъжа: "Бъдещото правителство на ...... обмисля въвеждането на поредния нов данък – този път ще трябва да плащаме налози за домашните си компютри. Идеята предвижда всяко семейство да има право да притежава по един компютър, който ще бъде освободен от данък. За всяко следващо устройство обаче ще се дължи налог. Предложението не идва от данъчните служби или от министерството на финансите, а от министерството на науката и образованието. Експерти считат, че наличието на два или повече компютъра в едно семейство пречи на пълноценния живот на учениците, защото те прекарват голяма част от времето си пред екрана на устройството, вместо да учат, спортуват, общуват с приятели или четат книги. Именно затова служители на министерството разработват проектозакон за облагане на домашните компютри. По този начин те се надяват да стимулират семействата да прекарват по-малко време в игри и сърфиране в интернет. Устройствата, които ще подлежат на облагане, ще бъдат както стационарните, така и преносимите компютри. Все още се обсъжда дали таблетите също да попаднат в списъка. Ще бъде създаден национален регистър, в който търговците ще отбелязва всеки закупен компютър и личните данни на собствениците му. Така ще се следи кои семейства имат повече от едно устройство".