Пламен Манушев: Първо морска стратегия след това милиони за нови пристанища

Някой умишлено пуска слухове за това, че ще намаляваме заплати в армията и полицията, категоричен е вторият в листата на ГЕРБ

Когато уговарях интервюто с Пламен Манушев, втори в листата на ГЕРБ за Варна, очаквах да говорим за флота, за армията, за пристанища може би и, естествено, за предизборни послания и обещания. Поне такива въпроси бях намислила да му задавам - според професионалните му интереси и предизборната ситуация в момента. Още в първите минути на срещата ни обаче, стана ясно, че "сценарият" ще е друг, или по-точно, че сценарий няма да има. Адмирал Манушев започна разговора от темите, които го вълнуваха в момента, сякаш продължавайки мисълта, която го беше тревожила на път за срещата ни.

- Тези дни обикаляме по селата и малките градчета във Варненска област. Има недоверие у хората. Повече недоверие, отколкото очакване, че им предстои нещо добро. Колко години минаха, а те все още говорят за началото на прехода, за това какви работни места е имало, за текезесетата... Това е разбираемо - по селата останаха да живеят предимно възрастни хора и те изпитват носталгия по старото време. Боли ги хората, че сега пътищата им не са добри, че читалищата им са в лошо състояние. Последно обикалях из община Вълчи дол - някои от читалищата дори са негодни за обитание, с пропаднали тавани и пропускащи вода покриви, но хората продължават да ги ползват.

Има и лъч надежда обаче

Впечатлен съм от училището в село Червенци. Не бях виждал такова училище. Такъв ентусиазъм в директора, в учителите! Цялото училище е изрисувано от учениците. Много хубави картини! Заселил се е там един художник и той се занимава с децата. Разгледахме го един следобед, когато нямаше ученици.

Но най-големият проблем е безработицата - Вълчи дол, Белослав, Дългопол - 90% и повече от хората са без работа. В малките села са останали предимно възрастни хора, няма бизнес и промишленост, младите се занимават със земеделие и животновъдство. И тук са съсредоточени техните надежди: че ще има субсидии и за отглеждането на животни и за зеленчукопроизводството, а не само за зърнопроизводство, както е сега. Оплакват ми се, че сега субсидиите са на декар обработваема площ, а не на продукция, както трябва да бъде, за да изчезнат тези фалшиви заградени площи, които не произвеждат, а получават. Много срещи, много впечатления, много обикаляме, не сме спрели.

Където местните са инициативни,
където има млади хора - нещата се случват:

пчели гледат, кооперации има тук-там. В село Есеница, например, две семейства отглеждат крави и се надяват на помощ, за да стане и тяхната продукция конкурентоспособна. Защото те сега плащат сами всичко за тяхното произовдство, а изкупните цени са такива, че не печелят нищо почти. Ако има субсидия от Европа, продукцията им ще стане конкурентна на европейските меса, които сега са по-евтини от нашите в магазина, защото производителите в другите държави от ЕС получават субсидия. Това е: хората искат работа, ред, здравеопазване. В село Червенци почти няма къща, в която да не е открадната кокошка, крава...

- Нали предишното правителство отпусна средства за патрули по селата. Не вършат ли работа срещу крадците?

- Виждат се тук-там, ходят, обикалят. Радват им се хората, но най-вече защото това са някакви работни места. Но няма голям ефект от тях. А жандармерията, дето уж трябваше да ходи и да пази хората и къщите им, я няма никаква, по селата се шегуват с нея.

В нашата програма борбата с битовата престъпност
е основен приоритет

Ще се преструктурират някои РПУ-та, за да се засили охранителната полиция, да минават и униформени полицаи през селото, да има някакъв ред, някакъв респект и да се чувстват хората по-защитени. Радвам се, че има такъв приоритет, защото не само борбата с организираната престъпност е важна, а и с битовата - има самотни хора, жени, баби, страхуват се нощно време да останат сами, пък и за животните си, с които се изхранват - кокошки, кози, овце, агнета.

- Искате да кажете, че във всяко село вече ще има полиция?

- Не, но ще се засили тежестта на охранителна полиция, ще им бъдат осигурени коли, а където е нужно - високопроходими. Ще се намерят средства за това. Знаете, че над 1 млрд. лева се изливат в МВР, и като се преструктурира цялата система, ще се намерят пари и за да осигурим спокоен живот на хората. Реформите ще бъдат сериозни, но ще засегнат само най-високите нива, а не редовите полицаи - налага ми се често да обяснявам това по време на моите обиколки. Някой пуснал слуха, ето сега и във Вълчи дол ме питаха хората, че ще им намалят заплатите, ще им увеличат възрастта за пенсиониране, и те започнали да напускат. Явно някой специално ги пуска тези слухове - дали, за да не гласуват за ГЕРБ, дали нарочно да ги накарат да си ходят. Аз присъствах на представянето на програмата в хотел "София" в столицата, там беше министърът на вътрешните работи на Германия. На тази среща бяха представени 6 промени в закона за МВР, но

тези реформи няма да засегнат редовите полицаи

Срещнах ги случайно - пиеха кафе на центъра във Вълчи дол, стана дума, притеснени са хората. Успокоих ги: никой няма да ви намали заплатите. Вдигнаха ви коефициента от 2,2 и 2,3, но в тази година нямаше предвидени средства за тези увеличения, знаеха, че нямат пари, но го приеха, а за догодина ще се заложат, те са по закон и ще си ги вземете. Дума не е станало за увеличаване на отслужените години. Промените основно са свързани с това ГД БОП да се върне към МВР, а не да е към ДАНС - ДАНС ще си бъде контраразузнателна служба само, главният секретар ще се назначава с Указ на президента и стажът му няма да е минимум 7 както сега, а поне 12 или 15 години, за да знаем, че начело има един 5-звезден генерал с опит. Нашата оценка е, че не са успешни реформите в областта на сигурността и вътрешните работи. Така че успокоих хората. Между другото в армията вървят същите слухове - щели сме да им намалим заплатите, да им вземем компенсациите, да им вдигнем годините. Никой няма да прави такова нещо, казвам го най-отговорно на всички.

- Какви други задачи ви поставят хората при срещите си с вас?

- За пътищата. Инфраструктурата много ги интересува. И много се радвам, че нашият водач Лиляна Павлова обяснява на всички, че пътищата са приоритет, че твърдо се заемаме с магистрала "Хемус". Защото комуникациите са много важни и без тях "Княжество България" е изостанало тотално от "Източна Ромелия", както казва Томислав Дончев. Затова се радвам, че това е сериозен приоритет. И хората го разбират. Дори по-възрастните. Защото, например, в Генерал Киселово се опитват да развиват туризъм. Ще отиде някой веднъж, но няма да се върне повторно, ако пътят е лош. Така че комуникациите са важни, за да има инвестиции, за да има бизнес някакъв. А за бизнеса и работните места те все търсят държавата да го направи, но аз им казвам: Не, тук на село няма как държавата да дойде, трябва частна инициатива, кметът да е активен, да доведе инвеститори, да осигури хляб за хората. Защото това са земеделски райони, Вълчи дол особено, но земеделието сега е толкова автоматизирано, че не поема толкова хора както преди: много техника, модерни машини обработват хиляди декари, а ги обслужват няколко човека. Има и други възможности, за които сега

особено важна ще е оперативната програма за развитие на селските райони

Затова са нужни инициативи, които да бъдат финансирани. Като пътува човек, ясно се вижда къде кметът е инициативен, къде хората не чакат държавата да дойде и да им оправи живота. Да дойде някой да им каже: "Направихме го, няма ли да го вземете?", няма да стане. Особено за читалищата - възрастните хора са много чувствителни, те там се събират. И за това има програми, но са спрени. Видяхме два готови проекта, избрани изпълнителите, всичко готово, а няма пари - фондовете спрени. Ето и училището в Червенци - отговаря на всички условия на нашата програма за саниране и аз много ще настоявам това да се случи там, защото са инициативни хора. Казах на директорката да почват с проекта отсега. И за нови спортни площадки - също. Трябваше им и проектор -децата прожектират на стената контурите на рисунките си, от компютъра, и така рисуват по стените. И сега сме събрали тук с колегите пари и ще им купим - много талантливи деца.

- По време на управлението на кабинета "Орешарски" за Варненска област бяха заделени не малко пари от фонда "Развитие на регионите". Видяхте ли някъде из населените места, които обикаляте, нещо довършено по тази програма?

- В Суворово. Там кметът е от БСП и са му ги дали. Там, където кметовете са от БСП и ДПС, нещата са се случили. Варна е получила само 1,8 млн. от уж отпуснатите над 50 млн. 1,8 млн. от 5-те, обещани за Спортна зала.

За пристанището, за съдебната палата - нищо

Няма ги тези 57 млн. лева, за които от БСП твърдят, че са дошли от държавния бюджет във Варна. Нека казват "планирани са, щяха да дойдат, ако бяхме управлявали 4 години", ама да твърдят, че са дадени, а да ги няма...

- Възможно е парите за пристанището да са отпуснати - на фирмата, която го проектира...

- Да, предвидените пари за новото пристанище бяха за проектиране - 15 милиона. Нека е ясно за всички: никой, в това число досегашните управялващи, не е имал намерение да дава 300 млн., колкото са нужни - пак по техни сметки, за построяването на това ново пристанище. Трябваше някой да го проектира, да прибере тези 15 млн., а дали струва толкова - не се знае, защото хората от бранша твърдят, че тази процедура по проектирането всъщност струва наполовина. Но колкото и да е истинската сума, това е една много малка стъпка, а никой не знае откъде ще се вземат тези 300 млн. за завършването му. Няма частен инвеститор, който да го построи, нито е подготвена концесия. Само един проект, самоцелно, който не дава никакви работни места на Варна, освен може би за пощальоните, които разнасят папките между институциите. Не е доказано също, че точно там трябва да е пристанището. Но не искам да казвам, че не трябва да се строи там, за да не чуя в отговор: Ние искахме да направим нещо за Варна, а ето варненци не искат. Затова ще се радвам, ако се построи нещо във Варна. Преди, докато беше шеф на Пристанище Варна, Данаил Папазов беше категорично против да се строи под Максуда. Той най-ревностно защитаваше идеята за дълбоководен терминал на Пясъка - да се вземе теренът на поделението там от Министерството на отбраната и да се направи, а останалите дейности да се развият на Варна-запад. Но други станаха нещата, докато управляваше коалицията - двойна ли беше или тройна, не я знам, и Папазов вече беше министър на транспорта. Нашето виждане беше друго и даже пари бяха отделени в началото на миналата година:

да се отвори пристанището
от 3-то кейово място до Морска гара,

да се отвори за гражданите, и проектите съм виждал - невероятна красота! Да се съберат хора, да се разходят. Не разрешиха досега управляващите! Щяло да има проблем, като дойдат пасажери. А е толкова лесно да се огради, да се ограничи движението около пътническия кораб заради граничния и митническия контрол. Никакъв проблем. И това е нешето реалистично предложение, нещо добро за Варна, нещо, което можем да го направим.

- Имаше гласове, че заради крановете в съседство мястото за разходки и забавления няма да е безопасно.

- Няма опасност от крановете - крановете нямат достъп до края на 3-то кейово място, те са доста по-навътре. Крановете не са проблем, но категорично трябва да махнем това кейово място за скрап, което събира там купчини с боклуци - това категорично не е за центъра на града, на друго място трябва да бъде. Проектът за отваряне до 3-о кейово място е прекрасен и реалистичен, и това е първото нещо, което трябва да направим. А когато се удълбочи и корабното място на Морска гара, тук ще започнат да влизат и големите лайнери, а не както сега да остават в залива и с катери да карат туристите до брега. Това е много важно, много сериозно нещо, което трябва да го направим, за да започнат корабите наистина да идват. Защото има какво да видят хората тук. И защото сега ходят в Констанца. А там няма какво да видят изобщо.

- Но от туристическия бранш твърдят, че големите круизни кораби отново ще заобикалят Варна заради увеличените тази есен пристанищни такси.

- Да, факт е вдигането на кейовите такси за различни товари от 2 до 10 пъти - за отпадъци, за електричество, за самото кейово място, не знам как са го сметнали. От корабния бранш казват, че това е идея отпреди година, но тогава са успели да го спрат, а сега е прието от служебното правителство. Ще го видим защо стана така, като се състави правителството, не са ни питали. Докато предишните управляващи бяха на власт е мислено. Ще го огледаме. Това предложение трябва да има някаква икономическа обосновка, но

не съм съгласен да изгоним и малкото кораби, които влизат

Не само таксата е важна. В Констанца няма какво да видят. Тук са интересните неща, за които хората само чуват - златното съкровище, най-старата европейска цивилизация...

- Проектът за отваряне на пристанището от 1-во до 3-то кейови места е временно решение.

- Да, но по отношение на това къде и какво трябва да строим, подкрепям морския бранш - нужна ни е Национална морска стратегия, която да отговори на този въпрос. Сега "Пристанищната инфраструктура" е възложило поръчка на фирма да прави проект за оценка на морските пристанища. За 800 000 лева! Как са я сметнали тази сума не знам, морският бранш се чуди как са го направили, но ще видим какво ще подготвят като анализ на мощности, товарообороти, перспективи. Но при всички положения е странно - първо започват пристанище под Максуда, а след това дават близо 1 млн. за анализ на нуждата от него, малко като да впрегнеш каруцата пред коня, но ще ги видим тези неща. Имаме ли Национална морска стратегия, ще се видят комплексно интересите на бизнеса, интересите на държавата, за да не налеем 300-400 млн. лева в ново пристанище, а там да не дойде нито един кораб.

- На практика пристанище под Максуда не решава досегашните проблеми със шума, трафика и замърсяването на въздуха, новите кейови места са само на 2-3 километра от сегашните.

- Категорично вярно. Преместването с няколко километра не решава нищо. Най-вече комуникациите. Това пристанище трябва да е свързано с втори Аспарухов мост, с път, който да обикаля Варна. Но аз не знам какво пристанище ще правим там, ако ни трябва нов контейнерен терминал, а големите контейнеровози просто не могат да стигнат до него, защото не могат да минат под Аспаруховия мост. Но е важно да имаме цялостна морска стратегия, която освен пристанищата да включва и корабостроене, кораборемонт, рибарство, аквакултури - цялостно трябва да се гледа на нещата. Иначе с огромно съжаление разбрах, че рибарското пристанище в Бяла, което щяхме да строим, няма да стане. Уж всичко беше готово, но пропаднала идеята.

- Споменахте рибарските пристанища. А докъде стигна връщането на земята на рибарското селище в "Траката", която стана частна след скандална заменка.

- Нищо не е направено. Ходят и им обещават едни чудесии. Едни заменки нови им обещават, ще кажеш, че заменките навремето ги направи ГЕРБ, а не БСП. Тогава, докато бях зам.-областен управител още, слава Богу, че се активирахме и 45 дка с решение на последна инстанция бяха върнати на държавата. Останаха 27 дка, които пак са препродадени няколко пъти. Става дума за терена западно от пътя към буната, в тях е и рибарско селище Траката. За тях беше изтърван моментът за реакция. Но сега отново има подходящ контекст за действие, защото Европейската комисия казва, че ще има

наказателна процедура за заменките

и трябва да се отменят или компенсират по друг начин. Там на "Траката" е цяла сага - горски фонд, дръвчета - прехвърляне на собственост, да не говорим, че в тези 27 дка е включена и част от буната, която е изключителна държавна собственост.

- Често получаваме в редакцията въпроси и мнения за състоянието на буните на варненския плаж. Кога и как ще бъдат ремонтирани? Ще има ли брегови съоръжения, които да предпазват ската от ерозията?

- Нормално е да се вълнуват хората, но нямаме пари, за такива мащабни проекти, за съжаление. Националната морска стратегия ще включва и това: състоянието на брега. Хубавото е, ако въобще има нещо положително в тази ситуация, че конструктивно буните не са нарушени. Повредите са повърхностни - арматурата, бетона, но конструкцията не е нарушена, не са разместени, не са компрометирани като съоръжения. При възможност държавата трябва да задели пари да ги оправи, при това така, че да са по-достъпни за хората, по-безопасни. Но определено като съоръжения във Варненския залив си вършат работата.

- Запознат ли сте с проблема на естакадата до фара на Шабла? Тя е разрушена и това намалява морското пространство на България.

- Стар проблем и ние от флота активно сме участвали в решаването му. Изпращал съм хидрографска група на флота да заснеме теодолитно това. Вярно е, че изключителната икономическа зона се мери от най-източната точка в морето, но свързана с брега. А сега тази естакада е прекъсната - паднала е част от нея и източната точка се оказва с 30-ина метра по-близо до брега. Това има сериозни последици за България. Сега Черно море е разделено на 6 части, макар че след събитията в Крим вече ще има и ново разпределение. С Турция нямаме проблеми, там по точки границата е определена, стиснали сме си ръцете, но с Румъния - не. Румънците правят съоръжения - молове, за разбиване на вълните навътре в морето и мерят своята икономическа зона от там. Затова тези няколко метра тук до брега на 150 мили навътре в морето стават

стотици квадратни мили, изгубени от нашата зона

И така сега има един спорен триъгълник с Румъния. А румънците са много добри в експлоатацията на газови находища в морето, знаят къде има нефт и затова имаме спор с тях. Откъснали са се едва 30 метра от естакадата, но губим 200-300 квадратни мили. Има отделени пари за този ремонт, но той не е направен. Свободата на корабоплаването е гарантирана, но експлоатацията на подводните богатства - рибни култури, суровини, зависи именно от икономическите зони на съответните държави.

- Кампанията е на финала. Как ви се стори тя?

- Във Варна няма мръсна или компроматна кампания. Ние не сме казали лоша дума за никого лично. Критикуваме политики, но лични нападки няма.