Трима българи с шанс за балетната корона

Само 24 участници от 9 държави продължават на финала

Тримата българи, които участваха във втория тур на XXVI Международeн балетен конкурс Варна, продължават и на финала. Днес журито обяви имената на 24 състезатили, които ще се конкурират за медалите на балетната олимпиада. Други 20 отпаднаха след втория тур с класическа и съвременна хореография. От финалистите 10 са младша и 14 - старша възраст.

Корейските представители продължават да бъдат най-голямата група – 9 състезатели, следват България, Франция и Русия с по трима. Япония продължава с двама състезатели, а с по един са Китай, Италия, Украйна и Швейцария.

Българските финлисти са Ралица Илиева – младша възраст и Дойчин Дочев и Венера Христова – старша възраст.

Последният трети тур започва на 26.07. в Летния театър и ще продължи два дни.

„Всички членове на журито, както и всеки в публиката, имат свои фаворити, това са артисти, за които един хореограф мисли как биха могли да се впишат в неговата трупа. И ако на тези въпроси се появят отговори, които поддържат интуитивното виждане за отделния кандидат, пред него се очертават по-добри перспективи. Варненският конкурс се явява законодател на балета, критериите, които налага, са критерии, към които се придължа балетната общност, защото целият балетен свят е събран тук. Имали сме случаи, когато първата година определени участници не са успявали да преминат на трети тур, а на следващото издание на конкурса вече са били медалисти. Затова ние сме отговорни във вземането на нашите решения и се стараем да подпомагаме развитието на младите артисти", каза от името на журито Елдар Алиев от САЩ.

На пресконференцията днес беше повдигнат и въпросът за подиума на сцената на превърналия се в символ на конкурса Летен театър. Димитър Димитров, председател на фондация „Международен балетен конкурс Варна“, очерта техническите трудности: „Опитваме се да осигурим условия на участниците да танцуват върху повърхност, на която са свикнали и която обичайно е вид винил. За съжаление близостта на морето не позволява да инсталираме такъв под поради опасност от конденз. Затова търсим технически решения, които да позволят състоянието на пода да остане стабилно и безопасно 24 часа в денонощието до края на конкурса. За временно решение на проблема се доверихме на фирма номер едно в изграждането на танцови подове в света – „Арлекин“. Те инсталираха дървен под, който има система за абсорбиране на ударите при приземяването на състезателите. Надяваме се след опита ни от тази година да продължим сътрудничеството с „Арлекин“ и да намерим по-трайно решение за Летния театър.“

Управляващият директор на „Арлекин“ Гай Дагер, който е във Варна за дните на конкурса, отбеляза: „Варненският конкурс е конкурсът с най-висока репутация в света и той има своя собствена традиция. Преди 50 години нещата са стоели различно, но преди 25 години например ние започнахме нашето сътрудничество с Болшой театър, който и сега използва наш под. На наши подове играят трупите и в Парижката Гранд опера, Лондонския Кралски балет, Националния балет на Корея. Във Варна атмосферните условия са огромно предизвикателство, защото е сложно да се разработи система, която едновременно да дава и необходимото сцепление, и да не позволява образуването на конденз. Мога да кажа, че сцената в Летния театър се държи добре. Тя, разбира се, има нужда от всекидневна грижа – третираме я с препарати все ден, за да предотвратяваме опасността от травми на състезателите. Тази сцена определено е различна от твърдия под, на който се е танцувало в миналото, но ние ще продължим да търсим нови решения за Варненския балетен конкурс.“