"Ройтерс": Производството на авточасти - надежда за бедната българска икономика

Новините

07-05-2014, 14:51

Снимка:

money.bg

Автор:

VarnaUtre.bg

Всичко от Автора

България е "жадна" за нови устойчиви чуждестранни инвестиции след спукването на балона при недвижимите имоти по време на финансовата криза през 2009 г.

Бумът в производството на части за автомобили носи надежди за икономическо разведряване в най-бедната държава-членка на Европейския съюз, пише "Ройтерс" в коментарен текст за състоянието на българската икономика.

Износът на страната се е удвоил в последните пет години, благодарение на евтината работна ръка и ниски данъци, с които България привлича инвеститори и се надява да удари конкуренцията в Европа. Липсата на стратегия обаче пречат на развитието, отбелязва агенцията, цитирана от bTV.

В славните си дни Русе, град по търговския маршрут на река Дунав, процъфтяваше като икономически център, приютяващ първата търговска камара на България и известен като "малката Виена" заради сградите си в австрийски стил, пише още "Ройтерс".

Сто години по-късно и след десетилетия икономически спад при комунизма, разположението му в югоизточния край на Европа, близо до Турция и на границата с Румъния, допринася за привличането на инвеститори. Агенцията дава за пример завода на германския производител на автомобилни части Witte Automotive в Русе, който снабдява гиганти като "Форд".

България е "жадна" за нови устойчиви чуждестранни инвестиции след спукването на балона при недвижимите имоти по време на финансовата криза през 2009 г., изтъква "Ройтерс". "Отрасълът нараства, нараства и интересът", коментира в интервю в София Тил Трукенмюлер, председател на "Аутомотив Клъстер България". "Работим да докараме тук автомобилопроизводител", допълва той.

България обаче може да е още години далеч от намирането на "свещения Граал" чрез привличане на водещ автомобилостроител, тъй като структурни проблеми като бюрокрацията, лошата инфраструктура и обучение възпират бизнеса, отбелязва "Ройтерс".

>Тези проблеми биха могли да попречат на сектора да стане фактор за промяна в икономиката, а също така са причината България да остане встрани от бума в автомобилостроенето, започнал през 90-те години в страни като Полша, Чехия и Словакия. Само че това бавно се променя, тъй като все повече производители на части са привлечени от местоположението на България, ниските данъци и разходи за труд, както и обвързаността на валутата с еврото.

Правителството се надява да подбие по-богатите страни в Централна и Източна Европа, така както преди това те направиха със Запада. Разликата в производствените разходи обаче все още е твърде малка, за да може автомобилопроизводители да затворят заводите си например в Чехия и да ги преместят в България, според Йенс Визе от световната консултантска компания AlixPartners.

България, която за разлика от други страни от ЦИЕ няма дълга история в автомобилостроенето, досега не е успяла да привлече нито един автомобилостроител освен китайския "Грейт уол мотър", който създаде средноголям завод с местен завод в Ловеч през 2012 г.

И все пак удобната локация и евтиният труд означават, че производителите на автомобилни части вече разглеждат България като вариант за проекти за зелената сфера, отклонявайки нови инвестиции от по-утвърдени страни, произвеждащи автомобили.

Средно в България за труд се плаща по 3,70 евро на час спрямо 7,20 в Полша, 7,90 в Унгария и 8,60 в Словакия, посочва Йенс Визе, като цитира германска статистика. По думите на високопоставения автомобилен експерт, в това отношение страната донякъде е привлекателна като нискоразходна производствена база, особено за трудоемка дейност.

Друга благодат за инвеститорите е, че България има богата история, датираща още от комунистически времена, в електрониката и комютърното инженерство, допълва "Ройтерс".

Въпреки всичко черноморската страна е изправена пред тежко предизвикателство да направи отрасъла си по-конкурентен и да привлече повече компании, включително и други производители на автомобилни части, които да инвестират, се подчертава в материала.