Ракитника: Преместете "Южен поток" от Паша дере

Жителите на най-близкия до тръбата квартал коментират посещението си в други обекти на "Газпром"

Два дни след като се върнаха от посещение на Компресорната станция "Портовая" на брега на Балтийско море, представителите на селищното образование "Ракитника" разпространиха официалната си позиция по видяното. Още в самолета на връщане те споделиха притесненията си за щетите върху природата южно от града. Тогава те бяха сравнително доволни и успокоени от данните за шума на станцията, но очевидно след анализ на всичко видяно и чуто, позицията им отново се е в "втвърдила". 

 

Ние, собствениците и ползватели на имоти в южните части на град Варна, ние които обичаме плаж „Паша дере” и природата наоколо, след посещение на наши представители на компресорната станция „Портовая” в Русия, част от газопровода Северен поток, изказваме следното становище относно посещението на Руската компресорна станция и връзката му с газопровода „Южен поток” и планираното изграждане на индустриалния комплекс – компресорна станция, приемен терминал, измервателни станции и други в близост до нашите домове и нашите любими плажове, гори и поля:

1. Основна разлика между двете станции – Ние сме озадачени от факта, че на общественото обсъждане във Варна през юли 2013г. бяхме успокоени от руски представител на „Газпром”/”Южен поток България” АД, че и те до Петербург имат подобна компресорна станция, която не създава проблеми, а всъщност видяхме една компресорна станция отдалечена на повече от 150км от Санкт Петербург.

2. Организация на посещението – Ние благодарим на „Южен поток България” АД и „Газпорм” за предоставената възможност на петима наши представители да посетят компресорна станция „Портовая”. Считаме, обаче, че програмата беше твърде сгъстена и престоят ни край надземните съоръжения на станцията беше по-малко от 90 мин. Българската делегация беше разделена на две подгрупи – варненска подгрупа и софийска подгрупа, които не са се движели по единна програма. Така например на софийската подгрупа е била предоставена възможност да се запознаят с шумови измервания направени на място пред тях, докато варненската група трябваше да разбере това едва от пресата след като се върна в България. Тъй като се бързаше много, на представителите на Варна практически не бе осигурен превод от руски на български по време на обиколката на бреговите съоръжения. Не ни бяха предоставени предварително и всички най-важни параметри на станцията „Портовая” – размери(площ), видове съоръжения с технически им показатели и размери, за да може по-лесно да се ориентираме по време на посещението.

3. Шум във чуваемия спектър – всички се убедихме, че компресорната станция „Портовая” шуми много в близост до газотурбинните агрегати, но с отдалечаване от тях шумът спада. Важно е да се отбележи, че местността на компресорна станция „Портовая” е равнинна и гъсто гориста, а в южните части на град Варна е хълмиста и няма естествена преграда за шума. Всички населени места край предвидената компресорна станция до Варна са разположени на по-висока надморска височина, а както е известно шумът се разпространява най-вече на високо и затова считаме, че шумът ще бъде доловим от населените места. Не случайно в доклада за ОВОС на „Южен поток България” АД е записано, че нормите за ниво на шума ще бъдат превишени и ще има дискомфорт за засегнатото население. (вж. стр.62 и 96 от глава XIII на доклада за ОВОС на „Южен поток България” АД). Искаме да отбележим също, че по време на краткото посещение никой не ни доказа, че компресорите въобще работят дори и на първа степен. Интересен е факта, че шумът, който беше наличен, наподобяваше шумът, който се чува от малката станция на „Мелроуз Рисорсиз” от газопровод „Галата”, когато там не работи компресора, а само вентилационните и охлаждащи системи.

4. Шум в нискочестотния спектър и инфразвук – по време на презентациите преди посещението на компресорната станция на въпрос на наш представител не бяха посочени данни за инфразвук и нискочестотен шум край „Портовая”. По време на посещението на софийската подгрупа е било направено някакво замерване в тази област. Ние, обаче, останахме без информация за този вид вредни излъчвания и техните нива, а според доклада по ОВОС на „Южен поток България” АД нискочестотния шум ще е над нивото на възприятие. (вж. на стр.110 от Разюме към доклада за ОВОС на „Южен поток България” АД)

5. Чистота на въздуха и отпадъци – както компресорната станция „Портовая”, така и предвижданата край Варна ще се захранва от газ и ще има емисии на въглероден диоксид, въглероден оксид, серен диоксид, азотни оксиди, метан и др., като ясно се видя пушекът от комините на газотурбинните агрегати. Технически ръководител на станцията ни запозна, че всеки месец се образува 700 т. отпадъчен продукт – кондензат. Колко ще са отпадъците от индустриалния комплекс край Варна не се знае. Като се имат предвид и отпадъците от горивно-смазочни материали по време на строителството и за поддръжката по време на експлоатацията на комплекса край Варна, е ясно че защитената зона от Натура 2000 – „Галата”, в чийто център ще е този комплекс, ще бъде замърсена.

6. Размери, видимост на съоръженията и разстояние до населени места – българската делегация се увери, че компресорната станция „Портовая” е огромен индустриален обект, но от нея не се виждаше никъде населено място, следователно и тя е не се вижда от никъде. За разлика от руската станция, край Варна освен компресорна станция ще се строи и приемен терминал и измервателни станции с обща площ от близо 500 дка, които ще са разположени на височина, видима от южните квартали на Варна „Ракитника” и Боровец”, както и от с. Приселци и селищните му образувания „Крушките” и „Пазарлията”. По права линия разстоянието от „Портовая” до най-близкото населено място - Балшой Бор(село с 8 постоянни жителя) е 3 км, до най-близкия град - Въйборг – 35-40 км, а до Санкт Петербург над 120 км, докато разстоянието от предвиждания комплекс край Варна до най-близките сгради, част от гр. Варна, е само 1,5 км и едва 10 км от центъра(катедралата) на град Варна. В радиус от 5 км от компресорната станция „Портовая” живеят не повече от 100 човека, а в същия радиус от предвидените съоръжения край Варна живеят около 10 000 души, като през лятото броят им нараства, а според ОУП Варна от 2012 г. и плановете на с. Приселци там могат да се заселят около 100 000 човека. Ето и височинните характеристики на компресорната станция, потвърдени от технически ръководител на „Северен поток” и умело укривани до сега от „Южен поток”. Височина на кулите за защита от мълнии: 80 м и 30 м Височина на комините на газокомпресорния агрегати: 22 м, масивна част от конструкцията на компресорите: 14 м. Всичко това определено ще развали пейзажа на десетки хиляди жители и ще доведе и до сериозно светлинно замърсяване.

7. Засегнати гори – Компресорна станция „Портовая” е разположена в слабо населен селски район, с над 90% гъсти гори. Компресорната станция край Варна е разположена в землището на самия град Варна, където горите са доста по-малък дял и са крайно необходими за отдих на населението и гостите на морската столица. Изсичането на близо 1000 дка гори (стотици хиляди дървета) в землището на град Варна, в защитена зона по Натура 2000, в едно живописно зелено кътче с излаз на красивия и най-близък девствен плаж до Варна – „Паша дере” с уникална комбинация от море, хълмове, гора, поля и лозя ще са крайно пагубни за хората и природата, за разлика от изсичането на същата площ гори в безлюдния район в безкрайната тайгата край компресорната станция „Портовая” в Русия.

В заключение искаме да споделим, че сме сериозно притеснени от факта, че ни беше отказано да поговорим с хората, живущи в района на компресорна станция „Портовая”, колкото и малко да са те.

Поради всичко описано по-горе и поради занижения контрол в България продължаваме да считаме, че най-разумно е компресорната станция и приемния терминал да бъдат по-далече от гр.Варна и плаж „Паша дере” със защитените си местности „Лиман” и „Ракитник”, така както руската страна се е погрижила цялото това индустриално съоръжение да бъде на повече от 10 км от руските хотели в комплекс „Камчия” на територията на Република България. (вж. стр.9 от глава 4 – Алтернативи от доклад по ОВОС на Саут Стрийм Транспорт Б.В.)

За нас, жителите на град Варна остават страховете от ежеседмичните информации по медиите за аварии и жертви от подобни „обезопасени” газови индустриални комплекси, както и страховете, че райското кътче на юг от нашите домове може да се превърне в нова индустриална зона, подобна на Девня, тъй като никой не ни гарантира, че „Южен поток” ще е последния промишлен комплекс в нашия район. А на нашите управници искаме да зададем следния въпрос: „В коя посока и как ще се развива град Варна?”

Граждани от Варна,
Уеб сайт: www.yugenpotokihorata.com
И-мейл: [email protected]