Нулева такса смет - вече без служебна бележка

Животът

10-11-2013, 10:59

Снимка:

Varnautre.bg/архив

Автор:

Росица Пенкова

Всичко от Автора

Още по Темата:

Данък "Москвич" удря 74 437 варненци със стари коли

Революция в данъците: Такса смет на квадрат

Собствениците да декларират, че не ползват имота, а общината сама да проверява дали лъжат, предлага шефът на "Местни данъци" Иво Филипов

Облекчаване на режима за освобождаване от такса смет на имоти, които не се ползват, предлага Иво Филипов, директор на дирекция „Местни данъци” в Община Варна. Той е формулирал промени в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени, според които собстениците на празни парцели ще трябва само да декларират предварително, че не ги ползват, а общината сама да проверяват в кадастъра, че става дума за земя, а не за застроен имот. Сега собствениците всяка година трябва да подават служебна бележка, с която да доказват, че от имота им не се изхвърля боклук. Към нея се прилага справки от кметството, от енергото, от ВиК и актуална скица. Само административните такси по изготвянето на бележката надхвърлят 50 лева. Промените трябва да бъдат гласувани от Общинския съвет.

- Г-н Филипов, защо се налага промяната, която предлагате?
- Редът на подаване на декларациите, свързани с такса за битови отпадъци и сроковете за тяхното подаване са обект на много жалби до Община Варна, до омбудсман и съдилища.
Извозването на битови отпадъци е комунална услуга, предоставяна от общината на населението и е логически и икономически обосновано, който не желае да ползва тази услуга, да заяви това предварително. Така общината ще знае (поне в значителна степен със сигурност, а това ще осигури и адекватност на икономическите разчети) кой на територията на общината ще ползва услугата и кой не. Чрез предварителното уведомяване се гарантират както правата на собственика, който по една или друга причина не желае да ползва предоставяната от общината услуга, така и правата на общината, която колкото по-добре е информирана предварително, толкова по-ефикасно ще организира предоставянето на услугата, което неминуемо ще рефлектира и върху таксата за нея.
Затова съм убеден, че сроковете за подаване на декларациите, свързани с такса за битови отпадъци трябва да се запазят.
- Какво предлагате да се промени тогава?
- Както казах при омбудсмана на Република България са постъпили много жалби по отношение на декларацията, касаеща имоти, които не се ползват през годината и представляват незастроена земя. Сега наредбата задължава собствениците да представят изрично посочени документи (служебни бележки от ВиК Варна и електроразпределителното дружество), с които да доказват неползването на имота. Според омбудсмана на Република България това изискване е необосновано. Според него това е така, защото освобожването от заплащане на такса следва да се извърши в случай, че услугата не се ползва и поради това не се дължи и съответната такса.
- Какъв е редът сега?
- В чл.19а, ал.1 на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени е регламентирана освобождаването поради неползване на услугата от собствениците или ползвателите на имотите. Съгласно същата разпоредба, задължените лица подават декларация, че няма да ползват имотите си през следващата година. С това те заявяват и, че няма да ползват услугите, които общината ще предоставя през следващата година. Гражданите обаче трябва да прилагат документ за последни отчетени показания за потребление на вода и електрическа енергия. В случая се прилага документ за период, който няма отношение към освобождаване от заплащане на такса, тъй като изискването е да декларират, че имотът не се ползва през следващата година. Омбудсманът смята, че към момента на подаване на декларацията е достатъчно лицето, което я подава, да заяви, че няма да ползва имота през годината. Становището на Община Варна, че представянето на тези документи имат за цел да предотвратят злоупотреби от страна на гражданите, се приема от Обмудсмана само в частта, че общинските органи са длъжни да направят всичко възможно да предотвратят злоупотребите, но единствено с позволените от закона средства. Той смята, че общините разполагат и с достатъчно механизми и могат да предприемат редица административни мерки за предотвратяване на тези злоупотреби без да въвеждат изисквания, които противоречат на нормативната уредба и нарушават правата на гражданите.
- Как ще промените сега съществуващия ред?
- Предлагам в Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Варна да отпадне текстът:
Чл.19а,ал.1 „За 2013 г. срокът за подаване на декларацията е до 31.януари 2013 г. включително ”.
Чл.19а,ал.3 „В декларацията по ал.1, респ.ал.2 се придружава от едновременното представяне на следните документи:
Служебна бележка от ВиК Варна, удостоверяваща, че за този имот е спряно подаването на вода за предходните 12 месеца или няма разкрита партида за отчитане на вода;
Служебна бележка от електроразпределителното дружество, удостоверяваща, че за този имот е спряно електрозахранването или няма разкрита партида за отчитане на ел.енергия”

Предлагам също изменение и допълнение и на чл.19, от Наредбата, които да прецизират текста и точното определяне на контролните функции по отношение на тази декларация:
Чл.19,ал.4 изречение второ „Ако нежилищният имот не се ползва целогодишно, таксата в частта на услугите ”сметосъбиране и сметоизвозване” и „обезвреждане на битови отпадъци в депа” се събира пропорционално за периода посочен в декларацията, а таксата за услугата” поддържане на чистотата на на териториите за обществено ползване” за цялата година. „
Чл.19,ал.7 се създава ново изречение: ”Декларираните обстоятелства се проверяват от длъжностни лица от сектор „Екологичен контрол” дирекция „УСКОР”, за което се съставя протокол, който се предава в Дирекция ”Местни данъци”.
Сега чл.15, изисква представяне на служебни бележки за имоти, намиращи се извън границите на сметосъбиране от съответния район. В тях се посочват границите на декларираните имоти и видът на предлаганите услуги в съответния район, за да бъдат предотвратени опитите за злоупотреби от страна на някои граждани.
- Как тогава ще бъде защитен интересът на общината срещу злоупотреби?
- На практика компететният орган, който администрира местните такси по ЗМДТ, е общината. Източниците, необходими за определяне на задължението, се съхраняват в администрацията. В план-сметката за приходите и разходите от такса за битови отпадъци, гласувана от Общинския съвет за съответната година, е определен годишният размер на таксата. Със заповед на кмета на общината са определени районите за извършване на услугите и за които се определя такса за битови отпадъци.
Поради тези факти намирам, че е необосновано изискването гражданите да доказват, че в имота им не се предоставя услугата при самото определяне на таксата, без да е налице спор относно нейния размер. Това създава допълнителна административна тежест за гражданите, което е в противоречие на принципите на доброто управление и добрата администрация. Една администрация е добра, ако в дейността си се ръководи от своите нормативно определени задължения, както и поддържа високо ниво на административното обслужване и гарантира, че гражданите получават адекватно отношение и упражняват пълноценно правата си.
Според мен е задължително да се спази принципът на служебното начало, заложен в чл.9 от АПК.
Предлагам следната редакция на чл.15, ал.3 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Варна:
„За имотите по ал.2 лицата по чл.16 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Варна подават заявление в Община Варна Дирекция „Местни данъци”.

Предлагам и следните допълнения:
Чл.15,ал.4 „Задължените лица, уведомили Община Варна през 2013г. чрез представяне на служебни бележки от съответния район на територията на който се намира имотът, не подават заявление за 2014 г. при условие, че няма промяна в границите на организираното сметосъбиране, определяни ежегодно със Заповед на Кмета на община Варна по чл.63,ал.2 от Законът за местни данъци и такси.”
Чл.15,ал.5 „Подадените заявления се предават по служебен път на съответната районна администрация /кметство/ за получаване на необходимата информация”