В Морската няма да се строи, но няма и да се събаря

Мисия Варна

18-09-2013, 18:21

Снимка:

Varnautre.bg/архив

Автор:

Росица Пенкова

Всичко от Автора

Още по Темата:

Сесия на Общинския съвет: 23

Близо 7000 с адрес "Приморски парк", още 1200 работят там

Над 8000 човека били пряко засегнати от ограничението за движение за коли в Морската. Такава цифра представиха днес пред Областния обществен съвет недоволни от бариерите варненци, които обещаха скоро да се обединят в сдружение. Според тях 1200 били работещите в заведения, офиси и търговски площи в парка. Следователно поне 6800 са жителите на града, в чиято адресна регистрация е записано "Приморски парк". Именно за това определение се хванаха собствениците на имоти по време на срещата, според които Приморски парк и Морска градина не са едно и също и строгите правила, валидни за историческото ядро от басейн "Приморски" до Шокъровия канал, не важат за местностите "Салтанат", "Горна Трака" и "Горчивата чешма".

В говорилнята, в която се превърна заседанието, спомени и исторически факти се редуваха с нападки, обвинения и откровени лъжи. Първо представителите на неправителствените организация, защитаващи Морската, бяха възмутени, че на срещата присъстват собственици на имоти в парка. Те

нарекоха поканата на областния "клопка"

и с това извиниха отсъствието на техните експерти, които отказали да присъстват. Собствениците пък говореха за национализация и ПУП-ове, но не и за това защо отказват да се съобразят със забраната за коли в парка. Един от тях дори призна, че домът, в който живее в "Салтанат" (и адрес Приморски парк), се води Българо-холандски търговски център. В него съдружник му бил бивш еврокомисар и министър на екологията на Холандия.

В крайна сметка спорът се сведе до това

парк ли е или не местността "Салтанат"

Оказа се, че през годините тя ту е била в границите на Морската, ту не. От една страна в нея е имало алеи и осветление, но от друга така и не е направен истински парк - с отчуждаване на всички имоти и ландшафтна архитектура.

Ред в случващото се опита да внесе главният архитект на общината Петър Йорданов. "В момента има публикуван проект за забрана на движението на коли в Морската градина на кмета Иван Портних. Тече срок, в който всички заинтересовани страни могат да дават становища, възражения и предложения. След това ще бъде назначена комисия, която ще ги анализира. Ще има и обществено обсъждане и след това ще бъде взето решение", обясни Йорданов. В отговор на желанието на собственици на имоти на свой терен и за своя сметка да направят паркинги в Морската той беше категоричен, че те не могат да бъдат изградени, докато не бъде направен ПУП на парка. Главният архитект уточни, че предстои обявяване на обществена поръчка за изготвяне на паркоустройствен план. Ако той бъде приет, ще трябва да се пристъпи към отчуждителни мероприятия на незастроените терени, които ще бъдат специално озеленени и благоустроени. Сумата за изкупуване на парцелите обаче най-вероятно ще е непосилна за Общината. Арх. Йорданов съобщи, че в най-скоро време се очаква кметът да разпореди създаване на

дирекция по екология в Общината, която ще бъде управлявана от ресорен зам.-кмет

Още цифри станаха ясни по време на заседанието. Според собствениците на имоти в парка 84% от парцелите в "Салтанат" са частни, а в "Горна Трака" и "Горчивата чешма" - 96%. Според екоактивистите пък били нужни 140 дка, за да се изградят места за паркиране на всички сгради, които сега съществуват в парка. Изчезнали са 40 хектара от Морската градина", алармира пък Кънчо Бонев. Разликата била в актовете за собствеността на парка при прехвърлянето й за управление от държавата на общината. После стана ясно, че в стария акт частна държавна собственост са били 55 хектара, а в новия - малко над 44 хектара. Къде са липсващите 11 хектара обясни инж. Красимира Божкова от варненския кадастър. Според проверка на Службата по геодезия, картография и кадастър в стария акт границите на Морската градина били фиксирани най-общо: морския бряг, Шокъровия канал, бил. "Приморски". През годините с отделни актове от него са вадени обекти, които не са частна държавна собственост - Летният театър, Обсерваторията и басейн "Приморски", собственост на общината, Аквариумът, плажовете от южния до северния, които са публична държавна собственост.

"Няма изчезнал нито 1 квадратен метър",

категорична беше Божкова по повод на изявленията, че прехвърлянето на градината от държавата към общината е голяма далавера, за да се изтъргуват имоти в нея.

Сега въпросът е да изясним парк ли е "Салтанат" или не, обобщи областният управител Иван Великов. Той разпореди на служителите си да извадят всички възможни документи по казуса и на следващата среща да се говори по тях. Той поиска от главния архитект Петър Йорданов общинските служби за незаконно строителство да се произнесат има ли незаконнопостроени сгради в парка. Областният припомни, че по конституция в България частната собственост е неприкосновена. Той коментира и

референдума, организиран от екоактивистите:

"По закон се иска да бъдат събрани подписи, равни по брой на 20% от гласували на последните избори или 10% от всички с право на глас в града. С тези 15 хиляди подписа те не могат да претендират за каквото и да било обсъждане в Общинския съвет. Ако варненци искат референдум за Морската градина, те трябва да проявят по-голяма активност. Засега изводът е, че те не го искат, а има две групи хора с противоречиви интереси". Малко по-рано екоактивистите обвиниха Общинския съвет, че не свиква заседание по темата, въпреки че са събрани 30 000 подписа, а от ЕСГРАОН обявили половината за невалидни заради липсващи данни. "Дори референдумът за АЕЦ "Белене" беше по-ясен от този", контрира арх. Георги Минчев, председател на КАБ във Варна. Той разказа предисторията на приетия през 2002 г. паркоустройствен и застоителен план на Морската градина, в която е била оформена Алея Първа, нямало е предвидено никакво жилищно застрояване, но са били фиксирани множество места за паркиране. През 2007-ма проектът е бил спрян.

"Този проблем решение няма.

Разделени сме по политически и идеалогически причини, а сега и по озеленителски. А трябва да се обичаме", завърши той.