30 000 българи се препитават по моретата

Животът

26-06-2013, 06:47

Снимка:

Антон Стоянов

Автор:

Varnautre

Всичко от Автора

Проектът за изменение на Кодекса за търговско корабоплаване е подготвен и е въпрос само на гласуване

Над 30 000 българи се препитават в момента в световния океан, обяви по време на кръгла маса "Моряшката професия и предизвикателствата на ХХI век" председателят на Асоциацията на морските капитани Димитър Димитров, цитиран от в. "Труд". Той уточни, че става дума за всички морски длъжности - от фитери до капитани. 

Едва 5-10% от моряците ни работят на кораби под български флаг. Това е напълно логично, защото плавателните съдове, развяващи родния трибагреник са едва тридесетина. Всички останали са на кораби под удобен за търговията флаг, което крие рискове за моряците. 

"Постоянно чуваме за случаи на изоставени на далечни пристанища моряци, неизплатени заплати и други неприятности. Усилията ни да накараме Министерството на външните работи да съдейства в такива случаи твърде често остават без резултат", заяви Димитър Димитров. Според него става дума за липсата на пари, а не толкова на организация на българските консулски служби. 

Според председателя на Моряшкия професионален съюз Иван Велков ситуацията ще се подобри след месец и половина, когато в сила влиза Международната морска трудова конвенция. Тя регламентира основни права на моряците. 

"В трудовите договори подробно ще бъде записано всичко - от работното време и заплатата, до условията за отпуск. Всеки трудов договор трябва да бъде на борда на кораба. Фирмите, които наемат моряци, ще трябва да сключват застраховки, които да гарантират вземанията на работещите. Подробно са изброени и условията на живот на борда на корабите", обясни Велков.

След влизането в сила на конвенцията от началото на август всеки моряк ще може да се оплаче от забавяне на заплата или каквото и да е нарушение на правата му. Това ще води до незабавна проверка от страна на пристанищните власти, които могат да задържат кораба. 

Моряците изразиха безпокойство от факта, че България е ратифицирала конвенцията, но не е привела в съответствие местното си законодателство. "Апелираме към Народното събрание да побърза, защото не остава много време. Проектът за изменение на Кодекса за търговско корабоплаване е подготвен и е въпрос само на гласуване", обясни шефът на моряшкия профсъюз Иван Велков.