Максуда ще стане транспортното ядро на Варна

Иван Портних говори открито за Максуда

Местоположението на варненския квартал Максуда е уникално. Затворен между няколко ключови булеварда в периферията на центъра на града и „отрязан” от ж.п. линия от езерото. Безхаберието на местните управници във Варна доведе до узурпирането на тази територия от етнически пришълци. Всички варненци искат ликвидирането и промяна на облика на района, но освен меко казано неудачната идея там да е новото товарно пристанище на града, никой не дава предложения за това как точно да се развива тази територия в бъдеще. Дават се предложения къде следва да бъдат изселени сегашните обитатели, но какъв точно да е обликът на Максуда, не се споменава никъде. 
Смятам, че трябва да се инвестира в промяна на облика на тази териория. Именно затова съм убеден, че тук трябва да бъде разположено ситито на Варна, предлага кандидатът за кмет на Варна Иван Портних.
Такава промяна няма да е лесна и бърза, но с необходимата управленска воля, гражданска подкрепа и с привличането на нужните инвестиции е напълно възможно. За целта трябва да бъдат доизградени булевардите „Васил Левски“, „Георги Пеячевич“ и „Варна“, чертае бъдещето на района Портних.
Трябва да се пристъпи към изграждане на интермодален пътнически терминал на мястото на планираното пристанище, който да съчетава жп гара, автогара и морска гара за плавателни съдове за каботажно плаване - комети, корабчета с маршрути около брега, смята той.
Защо е необходимо това?
Варна е град с население по официални данни над 350 000 души. Като добавим и живеещите в града с регистрация в други населени места и факта, че това е курортен град – морска столица на България, става ясно, че наличието на само една жп гара е меко казано неудачно, още повече, че мястото й отдавна не отговаря на развитието на града. Резонно, местоположението на гарата е било съобразено с мащабите на града в началото на миналия век.
Сега обаче реалностите са съвсем други. Не е логично идващите с жп транспорт във Варна да прекосят целия град покрай езерото и слизайки на гарата 80 % от пътниците да се прекачат на градския транспорт, за да прекосят града обратно до кварталите в западната част.
Състоянието на автогарите в града е под всякава критика. Централната автогара отдавна не отговаря на нуждите на варненци и гостите им, поради което изникнаха няколко импровизирани автоспирки. Също така отдалечеността на автогарата от жп гарата създава трудности и не отговаря на модерните критерии за съчетаване на няколко вида траспорт на едно място (интермодални треминали) с цел удобство, оперативност и съкращаване на време и ресурси.
Сега съществуващата ж.п. гара ще си остане само като централна гара Варна, а основната част от трафика ще се измести към новия терминал. Подобно действие ще има и силен екологичен ефект, ще се спестят ресурси и въглеродни емисии. Ще се намали запрашеността на въздуха в централната част на града и в Морската градина.
В настоящия момент всички пътуващи от гарата за курoтите и обратно минават по бул. “Приморски” и “Княз Борис I”. Пътуващите за различните квартали на града от гарата ползват траснпорт, чиито маршрути минават край Катедралата. Създават се задръствания, губи се време, ресурси, замърсява се околната среда. Защо е необходимо да продължава това? Защо трябва да изграждаме булеварди – „Пеячевич” и „Левски”, които завършват в нищото? Би следвало да се помисли за генерални концепции за решаване на проблемите на града. Един проблем с трафика в центъра и натовареността на възлови кръстовища и булеварди ще се реши именно по този начин, убеден е Портних.
Булевард Варна
Предвиденият за израждане булевард „Варна” – булевард, клас А, който ще свързва града с курортните комплекси на север от града, както и населените места по международния път Е87 (планиран да се разшири до скоростен), точно на това място се пресича с други два ключови булеварда за града. Със заложения втори градски мост над канала море-езеро, ще се създаде бърза връзка с южните квартали на града и автомагистрала „Черно море”. Отвсякъде погледнато това е удачен вариант, категоричен е Портних.
Толкова, колкото и за това, че проектът изисква Сточна гара Варна да бъде изнесена извън пределите на града. И това е заложено по ОУП да стане между селата Тополи и Казашко. За обслужване на сегашната жп гара и съществуващите товарни терминали на пристанище Варна изток и островната зона, ще останат два коловоза, които ще бъдат вкарани в тунел.

Четете още:

- Иван Портних говори открито за Максуда
- Езерният град Варна
- Varna Event Center