Иван Портних залага на управление от хората и за хората

Мениджърът-политик чертае 9 стъпки към по-успешна Варна

Девет основни ангажимента за бъдещото развитие на Варна представя кандидатът за кмет на Варна Иван Портних. Цифрата той заимства от номера в бюлетината - 9, който му се падна от жребия за вота на 30 юни. 

Управление от хората и за хората – това е рамката, в която кандидатът на ГЕРБ е решил да постави бъдещото си управление: От хората - за да развие модела на граждански контрол в общинската администрация и общинския съвет, чието начало постави при разговорите си с протестиращите в дните на емблематичните варненски шествия.

За хората - за да прекъсне порочния модел, който превърна властта във Варна в мащеха за бизнеса, отдалечи управляващите от нуждите на варненци, демотивира чиновниците да помагат и работят за гражданите. Гражданското присъствие в управлението и кадровите рокади, които Иван Портних наложи като гаранция за започващата промяна, веднага след оставката на Кирил Йорданов, са само част от доказателствата, че 9-те ангажимента, които представя днес, са продължение на усилената му работа през последните 12 месеца. Труд и настойчивост, благодарение на които бяха придвижени радикално важни за града проекти, започнаха процеси по обновяване, ремонти и строителство.

Ето и деветте важни за Варна задачи за решаване.

Продължаваме с ремонта на основните булеварди, улиците, тротоарите

Оказа се, че не е невъзможно. Оказа се, че не просто има начин да стане,
а може да стане сега, да стане качествено, да стане без скандали и подозрения за "далавера". Започнахме от бул. "Владислав Варненчик" - с държавни пари, но продължихме със "Сливница" с финансиране от общинския бюджет. Същият този бюджет, в който години наред все нямаше достатъчно дори за преасфалтиране на улици, а - само за кръпки.Сега идва редът на бул. "Трети март" - с нов прецизиран проект и сметки към него.

През 2014 пък ще започнем работа по проектите, заложени в новия програмен период на ЕС за Варна. В тях включихме разширяване на няколко улици и булеварди, благоустрояване – в пълния спектър - тротоари, зелени площи, детски площадки, на големи зони от града, инфраструктура за новите логистични и индустриални зони. 52% от териотрията на Община Варна е в Интегрирания план за възстановяване и разивитие. За сравнение за София този процент е 5, а за Пловдив - 10.

Край със строителството и колите в Морската

Отново започвам със свършеното: Въпреки усилията на многобройните опоненти с разнообразни интереси, успяхме "да оцветим" в зелено цялата Морска градина - от Морска гара до Евксиноград. Не до Салтанат, не до Пикадили парк, а през Горчивата чешма и Долна Трака - до Евксиноград. Това означава - край на строителните разрешителни за тази зона. Не означава обаче,че сме си свършили работата. Напротив - отворихме поле за много, много работа по превръщането на цялата тази територия в истински парк. За целта подготвяме и проект, за да получим финансиране от еврофондовете за алеите и озеленяването в Морската градина, за

истинско парково благоустрояване на района на север от Шокъровия канал.

Колкото до колите в Морската - мисля, че дори няма нужда да го споменавам вече - те нямат място там. Общината, обаче, е длъжна да осигури места за паркиране наоколо. Така е честно към гражданите и гостите на града. затова в Интегрирания план за градско възстановяване и развитие заложихме няколко подземни паркинга в града. Три от тях са в непосредствена близост до Морската. Още един в този район е включен в спечеления вече проект за Интегриран градски транспорт.

6 месеца стигат да приключим проблема с детските градини

От десетките молби за помощ, които получавам от приятели познати, съм наясно колко е тежко, когато младо семейство няма на кого да разчита за помощ в отглеждането на малко дете, няма късмет в томболата за детските градини и не може да си позволи частна забавачка.
Получава се истински параграф 22 – ситуация без изход. Единият родител трябва да се откаже от работата си, а семейството - от доходите му, което влошава не само качеството на техния живот, но и намалява потреблението и т.н.

Следователно не можем да си позволим този "лукс" не само от социална, но и от икономическа гледна точка. Ако проблемът беше само в парите и в терените, досега той да беше решен. Вместо това стотици варненски семейства живеят с този проблем. Предишното правителство отпусна 4 млн. лева за нови детски градини във Варна, които бяха готови като проектиране и документи. Уж. Но строителство така и не започна - вече 4 месеца. А проблемът трябва да бъде решен сега, веднага, най-късно до есента.  Защо не използваме многобройните празни офис сгради? След обстоен оглед и при наличие на всички условия, разбира се. Така само с
тези неусвоени 4 млн. могат да се отворят места за поне 2/3 от останалите без забавачка варненчета. А сумата за останалите лесно може да бъде набавена при актуализацията на местния бюджет, предвид  безспорната обществена значимост на проблема. Трябва да направим всичко – дори невъзможното по този въпрос, защото имаме нужда от тези умни, мотивирани, образовани млади варненци, които сега не работят, защото няма на кого да оставят децата си.

Нови работни места, по-високи доходи, помощ за малкия и средния бизнес

Варна е градът с най-ниска безработица в страната, но в същото време е далеч от първото място за средна работна заплата. Друг проблем е и сезонността на голяма част от работните места. Всичко това рязко снижава качеството на живот на варненци. Затова нямам съмнение, че именно от тук трябва да започне промяната и важна роля в тази промяна трябва да изиграят дребният и средният бизнес. Често ме питат: С какво може да помогне общината на частния бизнес? Всяка администрация най-малкото не трябва да пречи. Що се касае до прекия ефект трябва да бъдат ревизирани всички наредби и заповеди, които са излишни и затрудняват работата и развитието на малките и средните предприятия. Вече започна процедурата по намаляването на наемите на търговските площи, особено радикално за месеците извън активния туристически сезон. По силите на общината е да оказва максимално съдействие и минимални ограничителни действия по отношение на дейността на бизнеса. Община Варна е длъжник на малкия бизнес, който ежедневно се сблъсква с тромави институции, с излишна бюрокрация, с непосилни изисквания и процедури. За целта ще поискам да бъде учредена институцията на бизнес омбудсман, който да помага именно в това общуване. Работя по създаването на Общински гаранционен фонд, който да улеснява получаването на кредити от страна на дребния бизнес.

По-дълъг сезон, нов пасажерски терминал на пристанището

Варна е град, който има всички шансове в голяма степен да се издържа от туризъм. Разбира се, туризъм - не в този вид, в който е той сега. За целта са нужни спешни мерки за удължаване на сезона: Общината е дългогодишен длъжник на бранша в това отношение - както по отношение на общата реклама на марката "Варна", която да включва туристическия продукт от Кранево до Бяла, така и по отношение на събитията, които биха могли да привличат туристи тук целогодишно, а не само за море и плаж през юли и август. Модерната туристическа инфраструктура също ще увеличи притока на туристи от курортите към града.

Фестивали, конгреси, спортни събития, международни форуми - всичко това са инвестиции, които ще се изплатят многократно и в кратки срокове, ако заработят за туристическата индустрия. Тук ще добавя и задължителния модерен пазажерски терминал на мястото на пристанище Варна-изток, с удъбочено кейово място, за да акостират свободно във Варна новите модерни кораби. 100 такива спират всяка година в Констанца. А какво може да предложи Констанца на туристите?  Десетки пъти по-малко отколкото Варна. 100 кораба по 3000 туристи средно - това са 300 000 платежоспосбни туристи всяка година, които ще оставят тук поне по 50 евро - за екскурзия, за такси, в ресторант, за сувенири, за музеи, за подаръци и качествени и евтини български стоки. Отделно са сумите от таксите за спирането на всеки кораб и услугите, свързани с неговата поддръжка в порта.

Нов облик за центъра на града, завършване на пешеходния ринг

По една или друга причина не успяхме да започнем и завършим обновяването на централната пешеходна зона на Варна преди активния сезон. Проект, бавен и протакан през годините, който успях да върна на дневен ред в много кратки срокове и буквално дни преди Варна окончателно да загуби шанс за финансирането му от европейска оперативна програма.  Първите 5 милиона вече са одобрени и е в ход процедурата за избор на изпълнител.  Очакваме решение за нови 3.5 млн. лева, които ще позволят пешеходната зона да стигне и до Римските терми.  Тук вече е следващото предизвикателство: консервацията и модерното представяне на варненските забележителности, загиващи под напора на времето и "няма-пари" оправданията. Амбицията ми е туристите да слязат от туристическите комплекси в града, да разгледат Римските терми, Побити камъни, да отидат до Караач теке, до разкопките в Джанавара, до автентичното място на Варненския некропол,  до Аладжа манастир. Това, както стана ясно по-рано, е жизнено важно за средния и дребния варненски бизнес.

Градът заслужава и ще има модерен и удобен обществен транспорт

През последните 12 месеца свършихме нещо много важно - спасихме проекта за Интегриран градски транспорт, чрез който във Варна през следващите 2 години ще влязат 114 млн. лева. Нещо повече - на финалната права е първата сделка по него - закупуването на 70 нови автобуса за нуждите на градския транспорт. Те ще са тук до края на август. Тогава ще бъдат доставени и новите тролеи на общинската фирма. Проектът включва още скоростна лента за автобусите на обществения транспорт от "Владиславово" през центъра до "Почивка".

Предвидени са два буферни паркинга в края на града. Велоалея ще има от центъра до западните квартали (друга - край Морската градина на север, залагаме в Интегрирания план за градско възстановяване и развитие). Нови спирки с електронна информация за разписанието и маршрутите, електронно таксуване и контрол на трафика са сред останалите "придобивки", които европарите ще гарантират за варненския транспорт. Това, която ще свършим допълнително, е основно да преразгледаме и оптимизираме линиите на обществения транспорт, така, че те да бъдат съобразени с новите параметри на града, да бъдат по-удобни за варненци и те все по-рядко да прибягват до личните си автомобили за предвижване из града. Въпреки това залагаме в Интегрирания план за градско възстановяване и развитие и строителството на 9 подземни паркинга из целия град, които да решат проблема с паркирането.

Електронни общински услуги, прозрачна и ефективна администрация

Голяма част от общинските услуги могат да бъдат модернизирани до такава степен, че да не ви се налага дори да знаете къде се намира сградата на Общината. Издаването на справки, регистрации и копия от документи, уверения и десетки други, може да става след заявка от домашния или служебния ви компютър. В голяма степен недоволството на варненци от работата на общинската администрация се дължи на "лош алгоритъм", който ще остане в историята чрез въвеждане на ясни правила за работа, унифицирани модели и прозрачна процедура на назначенията. Разбира се, че корупцията не е само на ниво справки и документи за регистрация. Тя е в разпоредителните сделки, в разрешителните за строителство и в другите инвестиционни дейности. Затова вече започнахме нещо много полезно - разбихме стената от предразсъдъци, че случващото се в Общината е за избрани и "обикновените" хора, избирателите, гражданите нямат работа там, не разбират какво става вътре, не могат да променят нищо.

Сега все повече хора идват на заседанията на комисиите, на пленарните заседания на ОбС,  четат решенията и документите към тях, всеки според квалификацията и опита си ги оценява, обсъжда, критикува. Всеки документ, излизащ и влизащ в общинската администрация, трябва да има своя електронен аналог и да е достъпен за гражданите, които плащат заплатите на хората от 1-я до последния етаж в институциите на местната власт.

Варна - европейска столица на културата

Това, че съм пропуснал в заглавието да напиша годината, за която кандидатстваме - 2019, не е грешка. Защото Варна трябва да продължи да бъде европейска столица на културата извън програмата на инициативата на ЕС. Приемам процедурата за кандидатстване като катализатор на процесите, които трябва да завършим в културния живот на града: преоценка на събитията и фестивалите, в които инвестираме, възпитаване на младежката и детската публика, запазване (завръщане към) духа на Варна, самочувствието на варненци, към тяхната креативност. Тук, разбира се, залагам и на съвсем "битови" неща.

Сериозна реконструкция на Двореца на културата и спорта, за която сме на път да осигурим европейско финансиране (време е да върнем на варненци емоцията от победите на националния ни отбор по волейбол на живо).  Ремонт на Летния театър. Сериозна подкрепа на читалищата, за да бъде изкуството по-близо до хората. И може би в малко по-далечна перспектива - извън кратките 2 години до края на мандата, построяване на нова, модерна, многофункционална зала на брега на морето на мястото на пристанище Варна-изток, което ще бъде преместено. Бъдещата зона за развлечения тук ще бъде истинско предизвикателство за въображението на варненските творци и за предприемаческия дух на моите съграждани.