"Трети март" vs. "Владислав"

Или как хората на кмета отклоняват вниманието от друг "проблемен" европроект

Атаката е най-доброто средство за защита. Това би било прекрасно оправдание за действията - думите, на бившия кмет Кирил Йорданов днес, ако не беше простичкият факт, че той няма за какво вече да се защитава. Едва ли думите на служебния премиер, че бул. "Владислав" не е ремонтиран от 1989 г., са засегнали чак толкова много Йорданов: всички си знаем урока: пари няма, а за сметка на това има стотици улици за... кърпене.

Какво тогава се крие зад спекулативното му твърдение, че "...изграждането на бърза лента по бул. "Владислав Варненчик" е предвидено в средствата по големия европейски проект за градския транспорт, който вече се изпълнява. А това ще бъде съществена промяна в договорените и подписани условия на проекта, което пък - от своя страна, може да доведе до загуба за Варна на средства от проекта". Дали екскметът е планирал да ремонтира "Владислав" с парите за Интегрирания градски транспорт на Варна, няма как да знаем. Факт е обаче, че никъде в утвърдената документация не е фиксиран точно такъв ремонт.

Единствената сума от перата в бюджета, нарочена за пътна инфраструктура е: "Изграждане на BRT (Bus rapid transit - скоростна отсечка за автобуси, бел.ред.) коридор - дължина 14.600/14,850 км. BRT спирки - 28/29 двойни + 2 крайни. Ще бъдат изградени две нови единични BRT спирки, рехабилитирана 267,5 кв. м. пътна настилка, подновени бордюри - 59,4 км., поставените пътни знаци с обща площ - 455 кв. м.".

Именно това скоростно трасе, според Кирил Йорданов, щяло да осигури ремонта на "Владислав" и сега правителствените пари дублират грижата за централния варненски булевард. Само че, първо, проектът ще финансира изграждане на нови ленти, които да са специално за автобусите, и второ, никой никога не е фиксирал в проекта трасето на скоростната отсечка.

Ако шефът на евродирекцията в общината Петър Радушев и колегата му по транспортните въпроси Александър Димитров са имали такива планове, то те са миродавни само на кметските оперативки и нямат силата на експертно мнение. То предстои да бъде дадено до края на годината. За целта избраният консултант по проекта - обединението "ROM – ИТК – Трафикконсулт БГ", трябва да обяви тръжни роцедури по останалите "пера" на проекта (закупуването на новите автобуси, заложени в 114-те милиона лева, вече е в ход). Едва след това ще бъдат избрани експерти, които да начертаят най-удачното трасе за скоростните автобуси.

Бул. "Владислав" отпада по една проста причина: за да стигнат до неговото начало рейсовете от "Владиславово" трябва да минат по ул. "Ян Хунияди". Тя обаче е слабо застроена и бързият транспорт ще мине встрани от най-гъсто населените западни райони. Затова по-отпималният варинт е BRT-то да се спусне по бул. "Трети март" и по бул. "Република" да се включи в "Цар Освободител" или в "Сливница". Още по-практичен за Варна е вариантът "Трети март", бул. "Цар Освободител", бул. Мария Луиза". Така с европари ще бъдат ремонтирани 3 варненски булеварда, за които все не стигат пари за основно асфалтиране и които през последните 4 г. са погълнали милиони за кръпки. Къде ще е трасето с допълнителните ленти, обаче, ще решават експертите.

Едно е сигурно - ремонтът на "Владислав" не компрометира европроекта и всяко твърдение в обратна посока е опит за неговия саботаж, какъвто вече направиха съответните чиновници в кметската администрация. Наизпроводяк и на принципа "след мен потоп".

Доказателство за това, че трасето не е окончателно, е и докладът по проекта на Европейската банка за възстановяване и развитие, която може да финансира проекта до реимбурсирането му от ОП "Регионално развитие". Там съвсем ясно се говори за варинати а и б на скоростната отсечка, като двата варианта дори са с различна прогнозна дължина.

Но да продължим нататък с поредното епистоларно обръщение на екскмета: "... добра алтернатива на правителствените средства, отпуснати за бул. “Владислав Варненчик”, би била инвестиция за реконструкцията на бул. "Трети март" - нещо, което от години предлагам на правителството. А, тъй като бул. "Трети март" наистина е в тежко състояние - задно с бул. "Сливница" и Южното платно от "Сливница" до "Владислав Варненчик", бяха предвидени от община Варна за строителство през тази година, със собствени бюджетни средстава. Във връзка с това, добра алтернатива на правителствените средства, отпуснати за бул. "Владислав Варненчик", би била инвестиция за реконструкцията на бул. "Трети март". 

Чудесно е, че именно г-н Йорданов отваря дума за този така надупчен варненски булевард - за мнозината наши съграждани, които не знаят къде се намира тази важна и щедро спрягана пътна артерия: това е пътят между кв. "Възраждане" и вилната зона в местност "Сълзица", която след това продължава към "Кайсиева градина" и "Владиславово". Истината е, че кметската администрация се опита на няколко пъти да пробута ремонта на "Трети март" на министър Лиляна Павлова, но проектът неизменно беше връщан със сериозни забележки към драстично завишените суми в него. 

Първоначално общината поиска 12 млн. лева. Това е изключително сериозна сума, не скри изненадата си министър Павлова. "С толкова пари в момента рехабилитираме второкласни пътища по 20-25 км. Отговорът на администрацията беше, че това е интегриран проект и включва не само рехабилитацията на пътната настилка, но и пълна подмяна на подземната инфраструктура", заяви тогава министърката. Само след седмица авторите на проекта получиха обратно забележките на столичните експерти: една и съща дейност е калкулирана няколко пъти в проекта - сваляне на настилката е предвидено по отделно и при подмяната на ВиК инсталацията, после и при полагането на нов елкабел, и пак при прокопаването на канал за оптична магистрала и т.н. 

След повторна калкулация сумата беше намалена на 9 млн. лв. за 2,4-километрова отсечка. Коментарът от министерството не закъсня: община Варна иска с 9 млн. лв. да извърши същите ремонтни дейности по бул. "Трети март", които бяха направени на по-дългия столичен централен булевард 'Мария Луиза" от Софийска община срещу далеч по-скромната сума от 1,9 млн. лв. Павлова директно препоръча рехабилитация на лунния пейзаж, наречен "3-ти март" да бъде заложена в капиталовата програма на общината. Местната администрация обаче явно се е надявала все пак държавата да си промени решението и не заложи нито лев в бюджета за 2013 г.

Чиновниците на Кирил Йорданов не бяха предвидили пари и "Сливница", които сега бившият кмет споменава заедно с южната дъга на пробива на бул."Левски". Истината е, че след скандал заради липсата на средства в проектобюджета за най-тежкия варненски проблем - преасфалтирането на улиците, оглавяваната от Иван Портних финансова комисия пренасочи 4.6 млн. лева от пробива и 2 млн. лева от строителството на нова зала за бадминтон към ремонт на улици. Именно с тези пари ще бъде ремонтиран "Сливница" още тази пролет.

Опитите да бъде саботиран най-големия варненски европроект можеха да минат за обикновен реваншизъм, ако не бяха проблемите с друг голям строителен обект, финансиран с еропари. Г-н Йорданов, дали неделното Ви писмо няма за цел да отклони вниманието от неточностите в изпълннеието на проекта за дълбоководното заустване, който сега се реализира на Златни пясъци? Нека в следващото Ви писмо научим има ли опасност управляващият орган на оперативната програма да откаже да одобри свършената работа и вложените дотук 7 млн. лева да останат за сметка на Община Варна? И това от своя страна не компрометира ли целия проект и не лишава ли като следствие града от оставащите по проекта 25 млн. лева за построяване на нова пречиствателна станция на Златни пясъци?