Техниката не стига, няма комуникация, но иначе сме се справили със зимата във Варна

Машини на Пристанище Варна и военните са направили област Варна проходима

Техниката не стига, липсва комуникация и координация между институциите, имало е обрани коли, закъсали в преспите. Това са изводите за дните от 19 до 21 декември, в които цяла Варненска област беше хваната в снежен капан. 

Според шефа на Областно пътно управление - Варна Димитър Тодоров обаче, сме се справили със зимната обстановка. Същото смята и губернаторът Коста Базитов, макар че можело и по-добре. Това стана ясно на заседание на щаба по зимна подготовка, което се проведе в Областна управа. 

"Докато Шумен бяха обявили бедствено положение, при нас основните направления бяха осигурени", похвали се Тодоров, без да отчете факта, че Варна три дни беше буквално отрязана от света и всички пътища в областта бяха затворени за всякакви видове автомобили. По думите му проходимост имало от Айтос до Провадия, както и Ветрино-Варна, работел и пътя до Старо Оряхово. Именно в споменатите от шефа на ОПУ-Варна направления бедстваха над 100 души

Тодоров призна, че е имало много закъсали автомобили, но хората не искали да се евакуират. Причината за това са инциденти с кражби от изоставени коли. На автомагистрала "Хемус", срещу Игнатиево са били тарашени изоставени коли и от тях са били откраднати акумулатори и гуми.

"Докато един има проблем, друг гледа да се възползва", обобщи ситуацията Тодоров. Той призна, че снегопочистващите фирми реално изобщо не са чистили докато е валяло сняг и е духал вятър. Според него нямало смисъл да се дават едни пари за чистене, при положение, че половин час след като мине снегорин, вятърът пак правел навявания. Затова и чакали да спре да духа. Тодоров обясни и че техниката на снегопочистващите фирми не стига, но пък тя била необходима само два-три пъти в годината иникой не можел да си позволи да държи машини за пълен капацитет на работа при усложнена зимна обстановка. Фирмите дори не искали да вадят тежките си машини, та се наложило Областно пътно управление да настоява да го направят. 

За да стане Варна отново проходима преди слънцето да стопи снега, най-голяма заслуга имат Пристанище Варна и военните. Портът е извадил тежката си техника за чистене, на добра воля, без въобще да има договор за дейността. Същото е направил и флота, чийто хеликоптер и МТ-ЛБ са спасявали хора. 

Самите снегопочистващи фирми са затваряли пътища, призна шефът на "Инжстрой" Христо Фурчев. По думите му за да се ограничат гражданите да ползват автомобилите си, снегорините на "Инжстрой" затворили панорамния път със снежни преспи. Машините правели снежна барикада на самото шосе за да не минават коли от там. Отвсякъде се мъчеха да проникват, а после трябваше да ги вадим от преспите, възмути се Фурчев. 

Недостъчно техника, с която по договор фирмите трябва да разполагат отчете и зам.-областния управител Пламен Манушев. По думите му координацията също е куцала. Имаше моменти, в които до нас не стигаше информация за състоянието на някои участъци в областта. 

Като минус определи и липсата на подаване на информация към униформените, които са затваряли пътищата. "Стана така, че полицаите които затваряха, нито занеха защо, нито накъде да препращат хората", посочи Манушев. При следващи подобни ситуации, по тези неща ще трябва да поработим, посочи зам.-областният. По думите му, на тъмно с обстановката са били държани и средствата за масово осведомяване. "Ако им беше подавана по-подробна информация, те щяха да предупредят хората и гражданите нямаше да тръгват да щурмуват преспите", завърши Манушев.