Общинският превозвач ще погълне частния

Мисия Варна

29-07-2011, 23:16

Снимка:

АВТОРЪТ

Автор:

Росица Пенкова

Всичко от Автора

Заради 48 мнл. от европроект Общинският съвет трябва да даде благословията си за сделката.

Гръцка трагедия от началото на 21 век се разигра днес в Общината.

Безпрецедентно решение в духа на гръцките държавни сделки* е на път да вземе местния парламент на предстоящата сесия през август.

Общинската фирма "Градски транспорт" (доскоро във финансов колапс, източвана, според управляващите, от медузи и други мекотели) до края на ноември трябва да погълне частния си конкурент "Транстриумф" (фирма с над 700 служители, всеизвестен спонсор на не една и две партии, чиито новички автобуси преди няколко месеца "откри" лично премиерът Бойко Борисов). Това стана ясно от днешното заседание на комисията по транспорт в Общинския съвет.

Официално: Във връзка с изменение на Наредба №2 за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници в автобуси кметът Кирил Йорданов предлага общината дьа възложи на превоза на пътници на територията на общината на “Градски транспорт” ЕАД, като вътрешен оператор.
 
Наредбата е променена заради "синхронизирането на българското с европейското законодателство". Оказва се обаче, че "виновник" за предложението е проектът, чрез който община Варна кандидатства за 48 млн. евро за интегриран градски транспорт.  

“Изправени сме пред едно сложно и тежко решение. Досега практиката в Община Варна бе да имаме два оператора на обществения превоз на пътници. Сега с това предложение ние на практика трябва да възложим превоза на една фирма, на която ОбС е 100% собственик на капитала. Възниква обаче серозния въпрос за възможността или невъзможността на нашия оператор да извърши всички необходими нововъведения, за да няма сътресения, когато поеме цялата услуга на гърба си”, коментира председателят на комисията по транспорт Красимир Маринов.
 
Според собственика на частния превозвач “Транстриумф” Антраник Шакариян фирмата му е свършила не малко за последните 20 години за градския транспорт на Варна.

“Не мога да остана равнодушен. Това решение ще бъде атакувано в съответните инстанции.

Не сме доволни от начина, по който се развиват нещата. Очакванията, че проектът ще работи за Варна не се оказваха вярни”, категоричен беше той.
 
"Оттук нататък ще наблюдаваме все по-засилваща се тенденция за ограничаване на предоставянето на обществените услуги на частни фирми и дружества. Ние нямаме алтернатива. Ако не вземем решение сега ни остава само да запазим статуквото и да се опитваме да се измъкнем сами за косите от тази ситуация!", контрира съпартиецът на Маринов от ПП "Отечество" Радослав Коев.
 
Камъчето изплю Емил Данаилов, член на борда на директорите на “Градски транспорт”.

“За да се излезе от тази ситуация обсъждахме не един и не два варианта, но този, който единствен остава, като евентуално решение, е да изупим на 100% акциите на Транстриумф”, заяви той.
 
В отговор Шакариян каза, че има нужда от поне 24 часа, за да обмисли случващото се (идеален "подарък" от дългогодишните партньори от общината по случай сватбата на сина му утре), тъй като в момента е прекалено изненадан.

Макар че доста явен намек за предстоящата "оферта" беше разпространен в понеделник от "Градски транспорт": Във връзка с появили се спекулации и слухове, от ръководството заявиха категорично, че не може да става и дума за приватизация на „Градски транспорт” ЕАД. Напротив би могло да се помисли за разширяване на дейността на дружеството, се казва в съобщението до медиите.

После Шакариян допълни: “Излиза, че “Транстриумф” пречи на общината да има добър градски транспрот. Това не е нашето желание!”

Според шефа на Дирекция “Международно сътрудничество, проекти и програми” д-р Петър Радушев с общинското дофинансиране проектът може да достигне сума от 60 млн. евро.

"Това е само първия етап, в следващия програмен период общината ще може да кандидатства за още до 100 млн. евро. Всичко това се прави, за да можем ние да се изравним с градовете в Западна Европа. Признавам, проблемът с транспорта стои остро.

Предложението на “Градски транспорт” е видимо изненадващо, но като търговска практика е нещо нормално. Не казвам, че е възможно!”, допълни Радослав Коев. 
След още малко дебати по подробностите съветниците гласуваха за това да се даде мандат на борда на директорите на “Градски транспорт” ЕАД за провеждане на преговори с “Транстриумф”. Офертата трябва да е готова до вторник, когато е насрочено заседание на комисията по собственост и стопанство.

* През 2006 г. срещу 1.58 млрд. евро (2 млрд. долара) гръцкият мобилен оператор "Космоте" купи контролен дял от веригата магазини за мобилна техника и потребителска електроника "Германос". По-късно мобилният оператор, 67% от който са собственост на държавния телеком ОТЕ, изкупи изцяло търговското дружество. Сагата завърши с приватизацията на ОТЕ и неизвестно какви постъпления по сметките на управниците, уредили 2 млрд. долара държавни пари за бившите собственици на "Германос".