Как да изгоним скуката от училище?

Новините

08-03-2011, 15:20

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Две варненски момичета са сред победителите в конкурса за есе на тема "Изгони скуката от училище".

Той е част от  дългогодишния проект на Пощенска банка “Силен старт”, който си е истинска инвестиция в развитието на амбициозните млади хора от средните училища в страната. През 2010 г.  програмата разшири своя обхват, което даде възможност на всички ученици от 8 до 12 клас със среден успех от предходната година най-малко 5.00,  да се включат в надпреварата. Над 2000 от тях изпратиха своите есета, в които разказаха своите идеи за по-вълнуващ и интензивен училищен живот. Специално жури определи 50 победители – по 10 във всеки випуск. Оценяването стана на база предварително изготвени критерии: 

На 9-то място сред наградените 8-класници е Благовеста Дамянова от III ПМГ “Акад. М. Попов”.

"Обичам морето, музиката, танците, всичко умерено вълнуващо, и мечтая животът ми да е разнообразен, динамичен и да преуспявам във всяко мое начинание".

Ето нейното есе:

Средното образование трябва да бъде и платено*

За да изгоним скуката е нужно да учим и вършим нещо ново, което да промени ежедневието, да намерим интересни занимания, съчетани с учебния процес, чрез които да избягаме от рутината и еднообразието, да се заредим с добро настроение. Като начало е важно всеки от нас да е позитивно мислещ.

Да си позитивен означава да възприемаш положително себе си и другите, да си убеден, че ще постигнеш конкретните цели, като се доверяваш на собствените си сили. И така, първата крачка към изгонването на скуката вече е направена. Ако приложим в обучението поговорката „Намери си работа, която ти харесва и никога няма да ти се налага да работиш”, значи сме направили и втората крачка за изгонване на скуката. Важно е да опознаем своите таланти и силни страни и да ги развиваме, като се фокусираме върху тях. Всеки от нас е добре да си зададе въпросите: „Какво е интересно за мен?, „Какво е важно за мен?, Какво правя добре? и „Какво обичам да правя?”… За да не ни е скучно е добре учебните часове да не бъдат строго регламентирани и класовете да бъдат разделени на групи от ученици, избрали съответния предмет и преподавател.

Звънците в повечето случаи прекъсват учебния процес. Ако е необходимо някои часове трябва да бъдат с по-голяма продължителност, за да се завърши започнатото. Нужно е учителите да са нашите „съветници”, да ни напътстват в обучението. Скуката ще бъде победена, когато сме предразположени сами да поискаме да търсим информацията, а не да ни се дава наготово…
 
За да бъдат учителите, родителите и учениците мотивирани, средното образование, освен задължително трябва да бъде и платено. Родителят да внася определена неголяма сума в касата на училището като депозит за своя ученик. Тази сума да важи за даден период (например един месец). Ако ученикът през това време има добро поведение, положително отношение към учителите и съучениците си, не прави отсъствия и има добър успех, то тази сума да се връща от касата на училището на самия ученик. По този начин той ще е стимулиран. Но ако не са изпълнени тези условия, сумата остава в полза на училището. Така родителят ще има стимул да контролира детето си ежедневно, да разговаря с него за проблемите в училище и учебния процес.

Планът за изгонване на скуката може да включва предметите: здравно и гражданско образование. Необходимо е да придобием знания за здравословен начин на живот и здравословно хранене. Гражданското образование ще ни научи да вземаме самостоятелни решения, да работим в екип, да постигаме разбирателство и да реагираме в екстремни ситуации. Ще ни покаже гражданските добродетели – самодисциплина, толерантност и уважение между хората…


А сега и есето на Полена Лилянова, МГ “ Д-р П. Берон”,  която е втора сред 9-класниците: "Интересувам се много от японската култура. Мечтая някой ден да бъда програмист на игри в Япония и затова усилено изучавам езика им и се занимавам с рисуване и информатика. Друго мое хоби е да играя футбол", споделя Полена за себе си.

Трябват ни повече практически умения и уроци за живота

Скуката в училище… (…) изгонването на скуката от училище е невъзможно просто да стане ей така, с един замах. Винаги ще има недоволни: 1000 ученици – 2000 мнения. Но ако се удовлетворят поне 300 от тези ученици, пак е голям успех. Ето няколко идеи, които може да не са велики, но да предизвикат нечие въображение: Учителите са хората, с които прекарваме цели 12 години от живота си. Всеки ден се налага да общуваме с тях. Но, ако учителите не са „симпатични”, то и предметът им, след него и училището, стават неприятни. (… ) Истинската роля на учителя е да бъде наш приятел. Така учениците се отпускат и учат, защото не искат да го разочароват. Като по-зрели от нас, учителите трябва да поемат по-голямата инициатива в общуването. Да се опитат да се съобразяват с учениците, да ги разбират, да се държат топло с тях и да преподават по забавен начин – например като приказка или да пускат често разни шегички, а не само суха теория.
Сухата теория води до друг проблем – че е теория. Много неща, които учим в училище, рядко ни се налага да ги използваме в самия живот. Трябват ни повече практически умения и уроци за живота. Ще е добре, ако по психология не се учи само чиста теория, но и се разиграват като театрални сцени ситуации от истинския живот на учениците. … По домашен бит и техника наистина се прилагат нещата на практика – готвене, градинарство и т.н. Но се изучава само до 7-ми клас, когато не осъзнаваме все още проблемите много добре.(…)

Училището и родителите предизвикват голям стрес у ученика. Знаейки, че всеки час можеш да бъдеш изпитан, дори и да си учил, възможността да изкараш ниска оценка, притеснява доста учениците. Много от тях измислят какви ли не номера, за да пропуснат, за да препишат, за да се отърват по някакъв начин. Тук трябва да се направи коренна промяна в системата. Не трябва да има изпитвания от типа „разкажи урока”, ами учителят да пита разни въпроси различни ученици и който се сети - сети, който не - не. В края на всеки срок, в последните няколко дни, да се дава тест по всеки предмет от 100 въпроса като се почне от първия предмет в бележника до последния. Така ученикът е принуден да учи редовно, защото не може за седмица да преговори и научи всичко, което му е преподавано цял срок. Все пак знанията са завинаги. Така се намалява стресът, учениците почват да учат и се чувстват по-свободни и спокойни в училище.

Друго важно условие е обстановката. Да започнем с униформата – напълно безмислена е. Тя е грозна, изразходва много нерви и средства и няма никакъв ефект (пряк свидетел съм, че ако някой е решил да си показва кръста или фешънските дрешки, ще го направи с или без униформата). Или поне такива въпроси да се решават на специални референдуми от ученици. Класните стаи да са в по-приятни цветове – да не са бели или студено-сини. Да се дава възможност на всяко поколение ученици да оставя своя отпечатък върху стените с интересни графити или бои.

Столовете да се заменят с канапета или чиновете с кръгла маса като в зала за конференции – така се създава комфорт и обстановката те кара да се чувстваш равнопоставен, по-важен и сериозен. Училището да не е в монотонни обикновени цветове, а да е шарено и интересно. Да може да се използва покрива като място, където да прекарваш междучасията и изобщо да ходиш, когато ти се иска. Разбира се, покривът да е обезопасен с висока ограда, за да не се случват неприятни инциденти. Когато си нависоко място и виждаш света толкова малък под тебе, ти се повдига самочувствието и се чувстваш освежен.

Интересна идея е да се провеждат училищни фестивали. Какво ще рече фестивал - в едно училище, на определена дата, всеки клас е длъжен да създаде нещо – дали ще е сценка, музикално изпълнение, кафене, обитавана от духове къща или друго. Фестивалът се подготвя седмица преди специалния ден. На определената дата училището
отваря врати и всеки може да посети атракциите, като символично заплаща някаква дребна сума. Така, част от печалбата отива за класа, другата част за училището.

Да се въведе час „кино”. В този час да се гледат филми, които да предзвикват размисъл и да ни карат да ценим и малките неща в живота. Такива филми са руските, японските (особено популярните анимета), корейските. Може да са комедии, драми, екшъни и прочие, но да показват ценни неща, като силата на приятелството, любовта и добротата, а не да са за губене на време.

Дворът да се почиства редовно. Жалкото е, че той се замърсява най-вече от учениците. Може би ако самите ученици веднъж в месеца по правилник чистят двора, ще разберат какво скучно и гнусно занимание е и ще се съобразяват повече какво правят с боклука си.

Би било хубаво, ако може чрез училището да се установят връзки с училища в чужбина за кореспонденция и хоумстей.
Трудно е училището да не е скучно, но винаги може да става по-интересно и по-интересно.

* Заглавията на двете есета са на ВарнаУтре.бг