Избрани Новини
Светлан Илиев, директор на Руското: Ще въведем и немски като основен език при нас
Светлан Илиев застъпи на директорския пост на СОУПЧЕ "А. С. Пушкин" преди малко повече от месец.
Като всеки нов ръководител, той дойде в руското училище с нови идеи и е твърдо решен да ги реализира. Тази година той направи подготвителни групи, от догодина се кани да въведе немски и славянски езици в училището.
- Г-н Илиев, въпреки че сте отскоро на поста, успяхте ли да въведете нови неща в руското училище?
- Естествено е всеки нов ръководител да идва с нови идеи и да иска да ги реализира. Аз съм от дейните хора. Първото нещо, което исках да направя, вече е факт. На 15-и септември в руското училище ще започнат обучението си първите две подготвителни групи - 5 и 6-годишни деца. По този начин аз мисля, че ще облекча и трудностите около детските градини в централната част на града. Освен това подготвяме и бъдещите си първокласници. Всъщност по този начин децата попадат в реална атмосфера в училище и имат възможност да се аклиматизизират, свикват с обстановката. Двете групи ще учат на смени, няма да са целодневни. Програмата им е изцяло съобразена с учебния план на детските градини. Имам идея да пуснем и изучаване на руски език още от подготвителните класове, но няма да е от тази учебна година.
В перспектива мисля да дадем много сериозен тласък и на извъкласните дейности. Трябва да се ангажира вниманието на децата, за да ги отдалечим колкото може от улицата. От тази учебна година в нашето училище възстановяваме четири вокални групи, ще наблегнем много и на активния спорт.
Не на последно място трябва да има много сериозна връзка между училището и училищното настоятелство. Родителите са наши партньори и трябва да участват в нашия живот. В руското училище има установени много добри традиции в тази насока и аз смятам да продължа да ги развивам.
- Като директор на училището в "Аспарухово" вие въведохте изучаването на японски език, смятате ли да откриете нови паралелки и в руското?
- Руското училище има едно безспорно място във Варна. То се е наложило като едно от най-добрите езикови училища в града. Освен руския език, при нас се учат английски, италиански и френски. Смятам обаче, че трябва да наложим авторитетно място и за немския език. Вратите към света са отворени за този език. На нас ни е пределно ясно, че това е един от основните езици, към които има и огромен интерес. Като гледаме приема в останалите училища, в немските паралелки се влиза с много висок успех. Затова сме решени от следващата година да въведем интензивно немски.
Руският език ще продължи да е доминиращ и водещ. Но едно съчетание на руски със западен език е много атрактивно и отваря много врати пред младите хора.
Проучил съм и още една ниша, която зее празна във Варна - славянските езици. Смятам да насочим усилия и внимание и натам. Всъщност идеи имам много, времето ще покаже кои стават.
- Тази година паралелката с японски език не успя да събере необходимия брой деца, мислите ли, че подобни екзотични езици имат бъдеще във Варна?
- Категорично да. Интересът към този език е голям. Проблемите с провала са от друго естество. Много родители се оплакаха, че до училището в "Аспарухово" няма удобен транспорт. За да стигне ученикът за първа смяна, трябва да тръгне в 6 часа сутринта от дома си, ако живее далеч от центъра. Но интерес към японския определено има. Не трябва да се спира работата по този проект.
- Руското училище беше единственото във Варна, което пресяваше първолаците. След като изпитите бяха премахнати има ли деца, които отпадат от училище, защото не могат да се справят с натоварването?
- Определено - да. Според мен това, което беше успяла да постигне покойната г-жа Ставрева, беше чудесно и трябваше да бъде запазено. Но такава е нормативната уредба у нас. Сега се получава друго. Децата започват първи клас, но на някои от тях натоварването им идва много и родителите сами ги местят. Все пак при нас от първи клас се учат два чужди езика. Повече деца отпадат обаче след четвърти клас. Когато в програмата влиза и трети чужд език. Тази година примерно 15-16 четвъркосласници бяха отписани. Родителите преценили, че натоварването им е много голямо и не могат да се справят с материала. Затова на тяхно място бяха приети други деца.
- Според вас успешни ли са промените в закона за образование?
- Неведнъж съм казвал, че новият закон, който в момента се обсъжда, попълва много празноти в образователната ни система. Той е отворен не само към децата, които се справят добре в училище, а се обръща и сериозно внимание на децата от малцинствата. Към тези деца, които трябва да бъдат задържани в училище. За тях има вече нови възможности, мотивации. Блестяща е идеята за целодневно обучение, не само до 4 клас. Тези деца от малцинствата имат нужда от допълнителна помощ. След училище са на улицата.
Другият плюс в новостите е повишаването на правата на настоятелите. Още през Възраждането е било престиж да си настоятел. За съжаление този момент в годините отпадна и сега се молим на някой родител да помогне.
Много добро решение е също приемът след седми клас да бъде въз основа на оценките от външното оценяване. Много често има случаи, в които детето не е ходило на уроци, но показва много добри резултати. Митът с уроците отпада по този начин. Така децата са много по-спокойни, няма го излишното напрежение и могат да покажат знанията си. Вече го няма моментът - който не е ходил на уроци, няма шанс за гимназия.
Топ Новини