И без нов терминал край Максуда отварят Варна-изток за пасажери

Архив Варна

31-05-2010, 14:34

Снимка:

СНИМКА: ВАЛЕНТИН ГЕОРГИЕВ

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Не може да направим високотехнологични пристанищни терминали, а товарите да пътуват 2 дни от Варна до Русе.

Така генералният директор на Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" Евгений Москов аргументира намерението на правителството да се откаже от изграждането на нови контейнерни терминали във Варна и Бургас с финансиране от Японската банка за межуднародно сътрудничество. Вместо това ще се преговаря за промени в сключеното през 2008 г. споразумение с японците, така че да се осигурят средства за разширение на пристанище Варна-запад и за развитие на железопътната инфраструктура с удвояване на капацитета на линията Варна - Русе. Отказът от нов терминал край Максуда обаче в никакъв случай не означава, че ще отпадне идеята за отваряне на пристанище Варна-изток за пътнически кораби и яхти и превръщането му в туристическа зона, подчерта Евгений Москов. Пасажерски терминал тук ще има, но преди това трябва да се изгради адекватна инфраструктура и да се осигурят възможности за обработване на товарните кораби на друго място. Ще поискаме да се направи проучване и да се остойностят предвидените промени, за да можем да изберем оптималния вариант, каза Москов и припомни, че държавата трудно изплаща и предишния японски заем за пристанище Бургас.

Обмисля се вариант строителството на терминал край варненския квартал Максуда да се предложи на кандидатите за пристанищни концесионери. Ако се намери инвеститор, той ще има възможност да го изгради, допълни Евгений Москов. По предварителни планове терминалът трябваше да се реализира на площ от 220 декара.

Споразумението за заема от Японската банка за международно сътрудничество бе подписано  през 2008 г. Той е на стойност 37 милиарда японски йени, а България е длъжна да осигури индикативно съфинансиране в размер на 70 млн. евро. Заемът е за срок от 25 години и 7 години гратисен период, през който би трябвало новите контейнерни терминали да бъдат изградени и да започне експлоатацията им. Предвиждаше се след реализацията на проекта да стане възможно обработването на повече от 900 000 контейнера годишно с опция за разширяване на капацитета в бъдеще.

Въпросът за пренасочване на средствата ще бъде обсъден от Министерския съвет, след това решението трябва да бъде одобрено от парламента. Последната дума за промяна на споразумението отпреди 2 години ще имат японците.